De vraag
Ik wil mijn vriend niet pushen om te trouwen
Beste Bart,
We wonen nu twee jaar samen, en willen samen verder. Ik wilde een samenlevingsovereenkomst, om zaken te regelen omdat ik trouwen niet wil pushen. Hij wil die notaris niet en geeft aan: ‘ik wil met je trouwen, maar ben er nu nog niet aan toe’. Onder andere omdat hij bang is zijn ex te kwetsen. Hoe kan ik met hem praten zonder hem te duwen of hem dat gevoel te geven.
Ik wil dolgraag trouwen, maar niet nog 5 jaar wachten met allerlei onzekerheden die we ook kunnen regelen zonder trouwen. Ik snap zijn angst en muurtjes. Maar daar moeten we wat aan doen, negeren werkt niet.
vriendelijke groet,
Henneke

Het advies
Expert
Bart Landstra
Geweldloze communicatie
Beste Henneke,
Je vraag: ‘Hoe kan ik met hem praten zonder het te pushen?’
Als ik me in jouw situatie verplaats, zou je het volgende kunnen zeggen:
‘Lieve partner, ik ben dolblij als ik hoor dat jij met mij wilt trouwen, en tegelijkertijd onzeker als je zegt dat je daar nog niet aan toe bent, want ik wil zo graag die zekerheid, maar ik ben bang dat wanneer ik hierover begin, jij dat als ‘pushen’ opvat. Heb jij een idee hoe ik hier mee om kan gaan zodat jij ‘je niet gepusht’ maar ruimte voelt , en ik meer zekerheid krijg?’
Wellicht, Henneke opent dit de dialoog. En als je wilt weten waar mijn antwoord op gebaseerd is, kun je de antwoorden lezen die ik gaf in het verleden, hier ga ik meer in op de achtergrond van compassievol communiceren.
Succes!
Bart Landstra