De vraag
Ik kan niet huilen
Op momenten dat ik zou willen huilen, komen de tranen niet. Volgens mij krop ik hierdoor al mijn negatieve emoties op. Kan ik leren om te huilen?

Het advies
Expert
Nienke Wijnants
Loopbaan- en levensvragen
Het is mogelijk dat de tranen wel zullen komen als je beter met je emoties leert omgaan. Dit vergt oefening. Schrijf als eerste je negatieve emoties en hun oorzaak en gevolg eens op en specifieer hierbij algemene gevoelens, zoals woede of verdriet.
Als je bijvoorbeeld verdrietig bent omdat een vriendin heeft afgezegd, ga dan na of dat komt doordat je je afgewezen, eenzaam of geërgerd voelt. Praat daar vervolgens over met iemand die je vertrouwt. Zo leer je je eigen emoties steeds beter kennen.
Een volgende stap is om je gevoelens bewust te ervaren en te bedenken of je er iets mee moet doen of niet. Sommige emoties blijven hangen totdat je in actie komt (zoals de vriendin vertellen dat je ervan baalde dat ze afzegde), andere emoties blijken bij nadere inspectie niet nuttig, onterecht, niet relevant of onbelangrijk, of zijn al ‘verwerkt’ doordat je ze doorvoelt hebt.
Ook in dat geval kun je ze ‘afsluiten’, bijvoorbeeld door ze letterlijk van je af te schudden (met je lijf), te bewegen of te mediteren. Hoe vaker je dit oefent, hoe meer het vanzelf gaat.
Wellicht zul je tijdens dit proces af en toe een traan laten, maar misschien ook niet en dat is prima. Mensen die makkelijk huilen, zijn namelijk niet per se gelukkiger of mentaal gezonder. Maak je daarover dus vooral geen zorgen.