De vraag
Ik wil contact met de buitenwereld houden
Beste Ursela,
Elke keer dat ik een zware depressie heb – ik heb nu de derde in vijf jaar tijd – sluit ik me volledig af voor de buitenwereld en keer ik helemaal in mezelf. Het gebeurt vanzelf, alsof ik er geen invloed op heb. Zelfs voor de hulpverlening ben ik onbereikbaar. Is er een manier waarop ik ervoor kan zorgen dat ik deze derde keer wel contact met de buitenwereld blijf houden?
Groeten van Rianne

Het advies
Beste Rianne,
Drie keer in vijf jaar tijd een zware depressie, dat moet heel zwaar voor je zijn. Om je leed te verzachten is het daarom heel terecht dat je contact met de buitenwereld wilt blijven houden. De buitenpartij wil immers niets liever dan je bijstaan in deze gemoedsstemming. Maar hoe kun je daar nu voor zorgen?
• Maak briefjes met bijvoorbeeld de tekst erop: ‘Ik blijf contact houden met ‘die en die’, ook al heb ik het nog zo moeilijk’. Zorg ervoor dat je deze tekst overal tegenkomt: op de koelkast, voordeur, telefoon/computer.
• Maak een tekening met bijvoorbeeld een open huisdeur, met de tekst ‘welkom’ erop, of teken ‘Rianne achter de computer’ en plak deze op de binnenkant van je voordeur/op je computer.
• Spreek, met jezelf en/of met anderen, een voor jou acceptabele manier van ‘contact houden’ af. Is dat bijvoorbeeld via de mail, via de telefoon en/of middels een bezoek aan huis?
• Spreek ook de frequentie af: heb je bijvoorbeeld liever dagelijks of één keer per week contact?
• Programmeer jezelf: selecteer je favoriete CD/lied, en tekens als je deze hoort, spreek je met jezelf af dat jij contact met de buitenwereld onderhoudt/zoekt.
• Integreer een vast contactmoment in je dag/weekritme. Bijvoorbeeld direct na het ontbijt en beloon jezelf daarna met iets waar je ‘blij’ van wordt (een bos bloemen, een tijdschrift).
Rianne, de wil is er! Dus je staat al pal ‘vóór die drempel’, nu nog ‘erover heen’ Ik wens je daar veel succes mee. Maar zeker wens ik je ook graag een leven zonder depressies toe! Sterkte!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
www.cleverwise.com