De vraag
Hoe bereid ik me mentaal op een wedstrijd voor?
Hey Ursela,
Ik zou graag beter presteren op sportief vlak (atletiek). Omdat dit niet enkel een fysieke kwestie is, zou ik graag enkele tips willen hebben hoe ik me daar mentaal voor oplaad en hoe ik het beste naar een wedstrijd kan toeleven. En ook hoe ik met tegenslagen om kan gaan.
Groeten van Nina

Het advies
Beste Nina,
Leuk dat je zo sportief bent en dat je je graag goed op een wedstrijd wilt voorbereiden. Voor een mentale voorbereiding, evenals de kunst om met tegenslagen om te gaan, kun je dan ook het beste de volgende actiepunten in ere houden.
• Visualiseer je succesvolle sportprestaties. Houd daarbij het bijbehorende gevoel vast.
• Focus op je sterke punten en blijf daaraan denken.
• Kijk naar die factoren die daarbij van invloed zijn geweest, die tot dat succes hebben bijgedragen.
• Vraag je af wat je bij minder succesvolle prestaties anders hebt gedaan.
• Maak een overzicht van de productieve en minder productieve randvoorwaarden.
• Schrap vóór een wedstrijd alle negatieve prikkels, alles wat jou negatief afleidt, alles wat jou uit je concentratie kan halen.
• Denk positief en/of zet negatieve gedachten om in positieve gedachten (RET-filosofie). Gedachtecontrole werkt ook zeer positief bij het omgaan met tegenslagen.
• Kom in een ontspanningsmood, bijvoorbeeld door yoga/meditatie-oefeningen, door het bezigen van routineklusjes. Neem afstand van je zorgen door je te concentreren op je plezierige ervaringen.
• Werk met briefjes met een stimulerende tekst daarop.
• Kijk op www.vspn.nl (vereniging van sportpsychologie in Nederland).
• Raadpleeg boeken zoals ‘Mentale training in de sport’ van Rico Schuijers en/of ‘Scoren tussen de oren’ van Moorman en Pijpers.
• Relativeer. Hoe belangrijk sport ook voor je is, ‘fun’ is ook essentieel.
• Zie tegenslagen als een leermoment en mogelijk als een indirecte meevaller. Wie weet waar het goed voor is.
• Stel je verwachtingen bij. Hoe meer je verwacht, hoe meer je teleurgesteld kunt raken.
Nina, ik hoop dat deze ‘mentale’ tips jou kunnen helpen jouw sportwensen in vervulling te laten gaan. Ook wens ik je nog zeer veel sportplezier toe!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg