De vraag
Hoe help ik mijn depressieve, suïcidale vriendin?
Beste meneer Solomon,
Mijn vriendin is erg depressief en ze heeft hulp nodig! Ik maak me erg veel zorgen over haar en ik wil haar graag helpen. Ze heeft zelfmoordneigingen. Wat kan een vriendin doen om een vriendin te helpen?
Marjolein

Het advies
Beste Marjolein,
Zelfmoordneigingen moeten zeer serieus genomen worden. Het is een zaak van leven of dood, en moet net zo serieus behandeld worden als je kanker of een hartaandoening zou behandelen. Zorg ervoor dat ze de best mogelijke medische hulp krijgt, want een goede medische behandeling bestaat tegenwoordig ook voor mensen die suïcidaal zijn.
Zelfs als ze die hulp niet wil en zich verzet tegen het idee, moet je haar overtuigen het toch te doen. En laat haar nooit alleen. Je kunt geen zelfmoord plegen als iemand je in de gaten houdt. En bovenal: laat haar voelen dat er iemand is die van haar houdt, en maak haar duidelijk dat ze van de wereld een koude plek maakt voor jou en wellicht voor anderen, als ze zelfmoord pleegt.
Laat haar weten dat haar eigen leven waardevol is – misschien niet voor haar, op dit moment, maar dan in ieder geval voor de wereld. En herinner haar er voorzichtig aan, dat het gevoel dat ze nu heeft tijdelijk is, dat ze een ziekte heeft, en dat ze zich totaal anders zal voelen als ze die ziekte te boven komt.
Andrew Solomon
Denk je over zelfdoding?
Denk je aan zelfmoord en wil je nu contact? Bel of chat anoniem met 113. De hulplijn is 24/7 beschikbaar, dus zoek hulp als je zelfmoordgedachten hebt: 0900-0113 of www.113online.nl