De vraag
Zij geeft ons de schuld van zijn zelfmoord
Beste Jolet,
Mijn jongste broer, 53 jaar oud met twee jonge dochters, heeft onlangs een einde gemaakt aan zijn leven. Dit afschuwelijke nieuws hoorde ik langs een omweg, want na een erfenisruzie hadden mijn broer en zijn vrouw afstand van de familie genomen. Wij (zijn broer en zussen) zijn overal buiten gehouden, we mochten ook geen afscheid nemen.
Wij vragen ons verbijsterd af wat hem tot zijn daad heeft gebracht, maar zelfs op de crematie kreeg ik geen kans zijn vrouw te spreken. De uitvaart was zo georganiseerd dat wij ver bij haar vandaan moesten zitten. Het was een beproeving. Aan het eind liep iedereen langs de kist. Toen ik daar even bleef staan, riep mijn schoonzus ‘Oprotten!’ Ze ging na afloop met haar eigen gezelschap koffiedrinken. Op het ­gedachtenisprentje wordt gesuggereerd dat wij medeschuldig zijn aan zijn dood. Hoe verwerk ik dit?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Wat een vreselijke situatie is dit. Het gedrag van uw schoonzus maakt het nog moeilijker. U loopt het risico om in gedachten meer met haar bezig te zijn dan met uw broer. Probeer even niet aan haar te denken – zij kan/wil nu immers niets met u. Haal liever uw broer voor ogen. Sta stil bij wat hij voor u betekend heeft. Denk niet alleen aan de laatste jaren, kijk ook verder terug. U hebt vast samen gespeeld toen hij uw kleine broertje was.
Die band was er uw hele leven – haal met familieleden de goede herinneringen ­boven. Zijn laatste daad zult u vermoedelijk nooit kunnen begrijpen. Dat is bij zelfmoord zelden mogelijk. Probeer dat los te laten, hoe moeilijk het ook is. Later kunt u misschien weer een band opbouwen met zijn dochters, als ze wat ouder zijn. Dan zullen zij wellicht ook graag uw verhalen over de jeugd van hun vader horen. Het is goed dat er mensen om u heen zijn met hetzelfde verdriet; dan kunt u elkaar steunen.
vriendelijke groet,
Jolet Plomp