De vraag
Ik weet me geen houding te geven
Ik heb er nooit van gehouden om op de voorgrond te treden of in het middelpunt van de belangstelling te staan. Maar in mijn huidige baan wordt meer assertiviteit van me verwacht. Ik krijg van mijn leidinggevende ook de kans om hieraan te werken. Ik ben al enorm vooruit gegaan. Mijn probleem is alleen dat ik me geen houding weet te geven.
Ik ben enorm beweeglijk, en de laatste tijd is dat toegenomen. Als ik bijvoorbeeld tijdens een overleg iets te vertellen heb, weet ik me geen houding te geven. Ik denk dat die beweeglijkheid is bedoeld als afleiding voor mezelf. Iets wat ik me onbewust heb aangeleerd.
Ik wil ervan af, maar ik krijg het moeilijk afgeleerd. Ik voel me al een stuk zekerder, alleen mijn houding en non-verbale communicatie zijn een probleem. Het bewegen wordt weliswaar minder als ik bewust daarmee bezig ben, maar toch zoek ik hulp. Het liefst zou ik individuele begeleiding hierin willen voor advies en feedback. Kan ik daarvoor aankloppen bij een psycholoog, en heb ik dan een verwijsbrief nodig van de huisarts?

Het advies
Allereerst een compliment: je bent je heel bewust van wat er bij je speelt, en weet dat duidelijk te verwoorden. Bewustzijn is de belangrijkste stap van een weg die je nu wenst in te slaan.
Na bewustzijn (‘ik weet me geen houding te geven’) komt – meer – inzicht
Vervolgens is het van groot belang dat je meer inzicht krijgt in je eigen gedachten en gedragingen. Dus in jouw wijze van communiceren. Inderdaad kan een psychotherapeut je daarmee helpen, door je meer inzichten te geven in je (bewegings)patronen, en waar je eventuele onrust vandaan komt.
Presenteren en het presteren, het willen voldoen aan verwachtingen van anderen of van jezelf kan voelen als een enorme druk. En die creëert op zijn beurt weer onrust, wat weer invloed heeft op hoe je je (mentaal en fysiek) voelt. Die druk kan dus zeker een rol spelen in je probleem ‘ik weet me geen houding te geven’.
Niet alleen praten, ook beleven
Ik raad je aan om de weg te bewandelen van het ‘ervaren en beleven’. Het tastbare is voor jou van belang: ik vermoed dat alleen praten jou onvoldoende zal helpen. Communicatie/presentatietrainingen kunnen dat vermoedelijk wel.
In een groep van maximaal zes personen, kun je dan drie volle dagen trainen in veiligheid. Zo kun je voelen en ervaren hoe jouw wijze van communiceren verandert, als je gecoacht wordt met de juiste inzichten en handvatten over adem, stem en lichaamstaal. Ook haptonomie, yoga en ademtherapie kunnen jou helpen. Zorg wel dat je kennis en ervaringen opdoet die je direct in je dagelijkse leven kunt toepassen.
Ik wens je veel sterkte.
Liefst één op de twaalf mensen kampt met sociale angst – hier lees je tips over omgaan met sociale angst