De vraag
Ik vraag me vaak af wat mijn dode moeder ervan vindt
Geachte mevrouw Freud,
Ik schrok van het mailtje in mijn inbox en dacht: dat is toch niet voor mij. Maar misschien juist wel. Mijn moeder is 22 jaar geleden overleden, ik was toen net 19. Ik vraag me regelmatig of ze kan ‘zien’ wat ik doe en hoe ik het doe en realiseer me dat ik ondanks haar dood toch (onbewust) veel bezig ben met de vraag wat zij van mij vindt.
Ik kan het niet aan haar vragen, sterker nog, het idee dat ze op een of andere manier toch aanwezig is roept eerder angst op dan geruststelling. Ik had een behoorlijk goede band met mijn moeder, nog niet erg uitgediept helaas. Ik hoor graag uw visie op hoe ik hiermee het beste kan omgaan.
Hartelijk dank alvast!
Marja

Het advies
Beste Marja,
Ja, een dode moeder zit natuurlijk in je hoofd. Ze hoeft helemaal niet te leven om aanwezig te zijn. Het oude patroon kan voortgezet met een moeder die er niet meer is. Vaak zijn de gevoelens rond een moeder kindergevoelens die niet zozeer slaan op de nog levende of al overleden moeder, ze stammen van veel vroeger.
Als het gevoel niet te voldoen als kind bestond blijft dat onveranderd. Het is echter niet gezegd dat de moeder ontevreden was, het kan ook een idee van de dochter zijn wat niet klopt. Navragen kan niet meer als je moeder gestorven is, maar waarom zou ze boos of ontevreden blijven. Dat is je eigen geweten dat wel een tandje minder mag.
Vriendelijke groeten,
Iki Freud
Iki Freud (1937) is psychoanalytica in Amsterdam. Ze was jarenlang als psycholoog en psychoanalytica verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Op dit moment is ze vrijgevestigd psychotherapeut.
Haar belangrijkste Nederlandse publicaties zijn:
• Electra. De moeizame relatie tussen moeders en dochters. Rainbow Pockets
• Electra. Het drama van de moeder dochterrelatie. Van Gennep
• Mannen en moeders, De levenslange worsteling van zonen met hun moeders,
Rainbow Delphi