De vraag
Ik stel het poetsen steeds uit
Beste Tanja,
Ik ben een volwassen vrouw, maar heb een hekel aan poetsen. Als kind moest ik poetsen als ik gestraft was. Dat is de reden veronderstel ik, dat ik het nog steeds niet graag doe. Toch hou ik ervan om een proper huis te hebben. Maar ik stel het poetsen steeds uit tot ik zelf niet meer tegen de wanorde kan. Is er een probaat middeltje om dat uitstelgedrag te veranderen?
Groeten van Mouche

Het advies
Beste Mouche,
Ik kan me voorstellen dat je niet graag aan het schoonmaken gaat, wanneer dat vroeger als straf werd gebruikt. Juist daarom is het misschien goed om voor jezelf op zoek te gaan naar beloningen. Zijn er dingen die je leuk vindt om te doen en die je afhankelijk kunt maken van een schoonmaakklus? Wellicht kan dat je helpen om iets gemakkelijker aan het werk te gaan. Daarnaast kun je het schoonmaakwerk misschien opdelen in verschillende onderdelen of deelklussen, zodat het niet als een grote onoverkomelijke berg voelt.
Tot slot denk ik dat het goed is om je te realiseren dat er veel andere mensen zijn die ook een hekel hebben aan schoonmaken, daarin ben je niet de enige! Het kan helpen om te beseffen dat je geen ‘zin’ hoeft te hebben in schoonmaken en dat je schoonmaken niet leuk hoeft te vinden. Wacht dus niet tot je in de juiste gemoedstoestand bent, maar ga aan het werk los van hoe je je voelt!
Succes ermee,
Tanja van Essen