De vraag
Op het dwangmatige af bezig met opruimen
Beste Caroline en/of Odette,
Afgelopen jaar hebben mijn vriend en ik een huis gekocht. Sinds we er wonen en alles op orde is ben ik nogal gefocust op dat het schoon en opgeruimd blijft. Ik merk echt dat dit soms ten koste gaat van ‘lekker leven’ en van de gezelligheid in huis. Eigenlijk heb ik een hekel aan mezelf op dat soort momenten, maar ik kan het zo moeilijk loslaten! Hoe kunnen mijn vriend en ik hiermee omgaan?
Groeten,
Jenny

Het advies
Beste Jenny,
Als een opgeruimd en schoon huis voor jou zo belangrijk zijn, lijkt het me dat je dit niet zomaar kunt loslaten. Wel kun je dit op gezette tijden inplannen i.p.v. een continu proces dat het ‘lekker leven’ de hele dag beïnvloedt.
Geef jezelf dus de ruimte om los te gaan op de taken die je zo belangrijk vindt, maar dan wel op begrensde momenten. Dan mag je van jezelf schrobben, poetsen en opruimen alsof het je lust en je leven is – om vervolgens voldaan de gezelligheid op te zoeken. Maar als het dan klaar is, is het ook echt even klaar.
En ten tweede: ga eens bij jezelf na wat er zou gebeuren als je je doelstelling om schoon en opgeruimd te zijn bijstelt van een 10 naar een 8. Geen zware doelstelling – die niet ten koste gaat van resultaat. Kijk ook eens hoe je vriend dit vindt als je hiermee hebt geëxperimenteerd en wat dit aan extra gezelligheid heeft opgeleverd.
Een opgeruimde groet,
Caroline Serré