De vraag
Ik ontwaak in mijn dromen
Hallo Ada,
Sinds enkele maanden droom ik van iemand of iets in mijn slaapkamer. Die ‘entiteit’ – zoals ik het maar zal noemen – tilt mijn matras op, draait als een dolle naast me of gaat op mijn bed zitten, en dat alles zo onvoorstelbaar echt (het matras drukt precies zo omlaag als wanneer een echt persoon naast me komt zitten) dat ik nog uren, zelfs dagen, me niet kan voorstellen dat het niet daadwerkelijk gebeurd is.
Het gevoel dat ik krijg bij deze dromen is unheimisch, ik krijg een waarschuwing, mijn aandacht moet blijkbaar getrokken worden. Ik ben inderdaad helemaal niet goed bezig de laatste tijd (andersoortige dromen lijken dat ook te bevestigen). Graag een suggestie.
Met vriendelijke groet,
T.B.

Het advies
Hallo T.B.,
Het soort droom dat jij beschrijft wordt ‘vals ontwaken’ genoemd: je ligt in je eigen bed, alles lijkt echt en er is sprake van een of andere vorm van ‘aanwezigheid’ die als bedreigend wordt ervaren.
Mensen krijgen een vals ontwaken omdat ze daar aanleg voor hebben. Bij sommige mensen begint het tijdens nachtdiensten, of na een ervaring met bewustzijnsverruimende middelen. Of zomaar zonder enige aanleiding. Anderen mensen hebben het al als kind.
Hoeveel mensen ‘vals ontwaken’ hebben is niet bekend. Mensen die aanleg hebben voor vals ontwaken, hebben meestal ook aanleg om lucide te dromen: dat je je tijdens je dromen bewust bent dat je droomt. Jouw vals ontwaken heeft niets te maken met dat je ‘niet goed bezig bent’ (dat klinkt me wat streng in de oren trouwens). Het is ook geen waarschuwing.
Wat kun je doen? Ontspan je goed voor het slapengaan en doe daarnaast iets wat jou een rustig en veilig gevoel geeft: bijvoorbeeld een beschermende cirkel om je heen visualiseren of denken aan iemand die je volledig vertrouwt.
Ontspan je goed voor het slapengaan en doe daarnaast iets wat jou een rustig en veilig gevoel geeft: bijvoorbeeld een beschermende cirkel om je heen visualiseren of denken aan iemand die je volledig vertrouwt.
Je kunt je daarnaast voornemen voor je gaat slapen om – mocht je een vals ontwaken krijgen – een mentale activiteit te doen: bijvoorbeeld woordenrijtjes opzeggen, tafels van vermenigvuldiging of mantra’s, als je je daarbij thuis voelt. Een andere mogelijkheid is dat je kleine beweging met bijvoorbeeld je vingers probeert te maken. Grote bewegingen lukken meestal niet of worden onderdeel van de ervaring van vals ontwaken.
Je kunt meer lezen over vals ontwaken – en tips – in mijn boek ‘Dromen’ in hoofdstuk 7. Ik heb voor dat hoofdstuk onder meer met een aantal mensen gesproken over hun ervaringen met vals ontwaken en diverse van hen hadden creatieve manieren gevonden om met hun vals ontwaken om te gaan.
Met hartelijke groet,
Ada de Boer
• Ada de Boer, psycholoog en deskundige op het gebied van dromen, is auteur van diverse boeken. Neem een kijkje op haar website: www.droomnet.nl