De vraag
Ik kom tijd tekort
Dag Ursela,
Ik werk als leidinggevende en kom structureel tijd te kort. Alles wat op mijn pad komt is leuk en belangrijk. Echter, elke week ben ik op het einde uitgeput. Ik ken de theorie achter timemanagement. Waarom pas ik die niet toe?
Groeten van Moon

Het advies
Beste Moon,
Volgens mij ben jij een zeer energierijke dame. Je bruist gewoonweg van energie. Tot echter het weekend aanbreekt. Dan bespeur je opeens dat té veel dingen leuk en belangrijk waren. Niet voor niets spreek je van timemanagement. Over prioriteiten stellen en delegeren hoef ik je dan ook niets te vertellen. Haarfijn weet je wat er aan schort. Echter, theorie en praktijk lopen helaas niet synchroon. Maar waarom niet? Waarom doe je niet datgene wat je zou willen/moeten doen?
Ga om te beginnen eens bij jezelf te rade:
• Zie je er überhaupt wel de noodzaak van in om efficiënter met je tijd om te springen?
• Zoek je ergens onbewust afleiding voor door hard te werken?
• Haal je winst uit je huidige situatie? En welke winst is dat dan?
• Heb jij zo’n perfectionistische instelling dat je denkt dat je alles beter zelf kunt doen?
Pas als je je eigen gedrag geanalyseerd en geïnterpreteerd hebt, kun je je energiestroom in de juiste banen leiden. Bijvoorbeeld door het volgende te doen:
• Formuleer je gewenste gedragsverandering in positieve, specifieke, meetbare, haalbare en realistische termen.
• Motiveer jezelf en koppel je wil aan je daadkracht.
• Zorg voor een geestelijke en lichamelijke fitheid.
• Breng structuur in je leven/werk aan door een vast dagritme te hanteren en je dag/week/maandactiviteiten zo te plannen dat je rekening houdt met een goede balans tussen werk/rust/ontspanning.
• Laat je door je sociale omgeving stimuleren. Laat je indien nodig op de vingers tikken.
• Sta open voor de inbreng van een ander.
• Accepteer dat die ander zijn eigen methode heeft. Een methode die zeker niet hoeft onder te doen voor die van jou.
Moon, denk maar zo. Als je nog energie weet over te houden, dan komt dat jouw creativiteit en werkdrift alleen maar ten goede. Probeer het maar eens uit! Ik wens je dan ook veel ‘timings’wijsheid en een geestkrachtig en daadkrachtig optreden.
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
www.cleverwise.com