De vraag
Ik heb er last van dat ik mij zo snel erger aan mensen
Beste Ursula,
Op mijn werk ben-was ik over het algemeen vrij sociaal: een nieuwe collega help ik waar nodig en als iemand geen goede werkplek heeft, steun ik die in de ‘strijd’ om iets anders te krijgen. Ik vind het vaak moeilijk als anderen dat niet doen, dat irriteert me. En van die irritatie heb ik uiteraard veel last.
Soms wordt die irritatie zo groot dat ik me tegen mensen keer of me voor ze ga afsluiten. Zeker als mensen iets van me willen terwijl ze nooit iets voor een ander doen. Dat gaat dus gewoon niet. Ik vind dat ik extreem reageer en zou daar graag iets aan doen.
Vriendelijke groet,
Amal Kreuling

Het advies
Beste Amal,
Jouw zelfanalyse en wijsheid zijn bewonderenswaardig! Ook jouw goede hart en jouw edele bedoelingen zijn te bewonderen. Maar afgezien daarvan heb je de wens om minder extreem te reageren. Hoe kun je dat nu het beste aanpakken?
Het belangrijkste is ‘verwacht niet te veel van een ander’, ‘verwacht niet dat een ander zich zo opstelt zoals jij’. Zoveel mensen zoveel gedragingen. Denk meer in de trant van:
• Waarom zouden anderen zich zo moeten opstellen zoals ik altijd doe?
• Ik gedraag mij toch ook niet zoals anderen.
• Ik bepaal toch niet het normgedrag van anderen.
• Wie ben ik om dat te willen? Wie ben ik om anderen de ‘wet’ voor te schrijven?
• Ook al hanteer ik deze norm, zullen anderen zich daar dan aan houden?
• Blijkt in het leven van alledag dat mensen zich aan regels/normen/principes houden?
• Anderen hanteren nu eenmaal andere principes.
Amal, hoe goed je het ook bedoelt, door meer te relativeren en te denken overeenkomstig de RET-filosofie (onder andere beschreven in het boek ‘Coach jezelf in drie stappen’) maak je het voor jezelf een stuk gemakkelijker en zul je wellicht ook minder ‘extreem’ reageren. Maar verder, blijf vooral sociaal en hulpvaardig. Het zou echt jammer zijn als je die mooie eigenschappen zou verliezen!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg