De vraag
Ik heb een dominante moeder
Sinds mijn puberteit heb ik een moeizame relatie met mijn dominante moeder. Het grootste probleem is dat ze een hechtere relatie wil dan ik, en mij vaker wil zien dan ik haar. Ik vind dat ze zich nogal opdringt, maar ik weet niet hoe ik dat tegen haar moet zeggen op een aardige manier.
Ik wil niet zo vaak afspreken doordat onze interacties vaak negatief zijn. Ze levert ongevraagd kritiek en ze zich stelt zich redelijk dominant op. Mijn moeder neemt eigenlijk altijd het initiatief om af te spreken, en is daarin nogal dwingend. Ik vind het dan moeilijk om nee te zeggen, en ben soms bang voor haar (soms manipulatieve) teleurgestelde reactie.
Ze accepteert het ook vaak niet (of is beledigd) als ik zeg dat ik andere plannen heb of druk ben. Ik heb haar zelfs weleens eerlijk gezegd dat ik in een bepaalde week even níet wilde afspreken. Ze was toen erg gekwetst. Ik zie er nu telkens tegen op om haar te spreken – het onderwerp komt dan ook altijd weer ter sprake.
Mijn concrete vraag is: hoe zorg ik ervoor dat het afspreken met mijn dominante moeder makkelijker gaat? Dus dat ik eerlijk kan zijn zonder dat ik haar onnodig kwets? En hoe zorg ik ervoor dat ze mijn mening respecteert?

Het advies
Wat jij ervaart is een typisch dochterprobleem. Dochters houden uit vrouwelijke solidariteit en overmatig schuldgevoel te veel rekening met de (onuitgesproken) wensen van moeders, al helemaal met die van een dominante moeder.
Omgangstips voor dominante moeders
Een dominante moeder vraagt om een stevige dochter die niet bang voor haar is. Deze tips helpen daarbij:
• Accepteer geen dominant gedrag. Dring het terug door er meteen rustig maar stevig op te reageren, bijvoorbeeld: ‘Kritiek accepteer ik niet van jou, en je moet je niet met mijn zaken bemoeien.’
• Wees niet te bang, ze valt niet om. Autoritaire mensen hebben behoefte aan een autoritaire benadering, daar schrikken ze van, herkennen het en binden in.
• Besef dat gekwetstheid een chantagemiddel is. Laat haar maar rustig beledigd zijn, dat gaat wel weer over.
• Wees niet te bang je mening te geven. Jouw angst voelt voor een moeder als ruimte om haar zin door te drijven. Je moeder respecteert je mening als je duidelijk genoeg bent en vooral jezelf respecteert.
• Als je meer wilt weten, lees dan eens het boek Electra – de moeizame relatie tussen moeders en dochters.
We hebben vaak het gevoel dat we worden overvraagd en dat er over onze grenzen heen wordt gewalst. Maar daarin hebben we zelf ook een rol: beschermen we die ‘innerlijke ruimte’ wel goed? Lees hier meer over een cursus grenzen stellen next level.