De vraag
Ik heb blijvende last van mijn hersenschuddingen
Beste heer Hendriks,
Ik heb in 8 jaar tijd 3 hersenschuddingen gehad, waarvan de 1e een zware. Na 3 weken kon ik helemaal niets meer. De laatste, een kopstoot, kost me inmiddels anderhalf jaar. Wat kan ik medisch gezien hieraan doen of zijn er andere opties?
Vriendelijke groet, Ellen

Het advies
Expert
Marc Hendriks
brein
Beste Ellen,
Bij een flinke stoot tegen de hersenen kunnen er allerlei effecten optreden. De hersenen worden op zichzelf goed beschermd door een tamelijk hard schedel. De hersenen zelf zijn erg zacht. In de hersenen bevindt zich ook een soort kanalensystemen waar hersenvocht in zit. Dit kanalenstelsel wordt ventrikelsysteem genoemd. Binnen in de hersenen zit een groot deel van het ventrikelvocht en tussen de buitenkant van de hersenen en de schedel ook. Dit vocht heeft een aantal functies, maar dient onder andere ook als een schokdemper.
Bij een klap tegen het hoofd is de demping doorgaans voldoende en zal geen problemen in het functioneren veroorzaken. Als de klap harder is dan zou dit wel kunnen en leidt het soms tot een hersenschudding (commotio cerebri). Is de klap nog harder dan kan er een zelfs een hersenkneuzing (contusio cerebri) optreden. Een hersenschudding herstelt zich doorgaans vanzelf na enkele dagen. Je kan wat hoofdpijn hebben, je niet lekker voelen, soms wat duizelig zijn en je aandacht is soms niet optimaal.
Bij een contusio cerebri kunnen de effecten ernstiger zijn en meer blijvend van aard. Hierbij moet je denken aan aandacht en concentratieproblemen, niet in staat zijn veel informatie tegelijkertijd te verwerken, geheugenproblemen ervaren, snel vermoeid zijn, etcetera. Als je nu een aantal lichte of zware klappen tegen het hoofd hebt gehad kunnen die effecten ook wel als het ware ‘optellen’.
We zien dit bijvoorbeeld bij professionele sporters als boksers, maar zelfs ook bij veel koppende voetballers.
Als je last blijft houden is het toch verstandig dit met de huisarts, of neuroloog te bespreken. Op dit moment heeft de patiëntenvereniging Cerebraal een spotje dat juist de aandacht vestigt op hersentrauma’s. Zij hebben een folder uitgegeven over hersenschudding en hersenkneuzing, die je mogelijk verder helpt.
Groetjes, Marc
• Marc Hendriks is als GZ-psycholoog werkzaam in de gezondheidszorg en is daarnaast universitair docent neuro- en revalidatiepsychologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen.Neem een kijkje op de site van het Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour – Centre for Cognition www.ru.nl/cognition