De vraag
Ik ben zo’n last van mijn ongevoeligheid
Beste mevrouw van Stekelenburg,
Sinds geruime tijd (misschien zelfs altijd al) heb ik last van desinteresse. Mensen interesseren mij niet, waardoor mijn vriendschappen moeilijk stand houden. Het maakt mij nooit uit of iets gebeurd of niet, zolang ik maar mijn zin krijg en/of ik het maar naar mijn zin heb. En het ergste is: ik krijg bijna altijd mijn zin zonder moeite te doen, maar dan nog hecht ik er geen waarde aan. Het maakt me allemaal niets uit. En ik word hier diep ongelukkig van.
Hoe kan ik dit veranderen? Ik heb het geprobeerd om geïnteresseerd te zijn in mensen en anderen, maar het lukt mij op een of andere manier nooit. Ik weet daarom ook nooit of ik een vriendschap wel echt meen of niet, want als ik de vriendschap niet zou hebben zou ik er geen seconde van wakker liggen. En het is niet alleen met vriendschappen, ook met spullen, cadeaus, zelfs met familie. Ik kan nergens waarde aan hechten.
Groeten van Tess

Het advies
Beste Tess,
Nergens waarde aan hechten, last hebben van desinteresse, ik kan mij voorstellen dat je daarvan diep ongelukkig wordt. Dat je deze gevoelens wilt veranderen, dát is dus goed te begrijpen.
Begrijpen is in een veranderingsproces tevens het sleutelwoord. Begrip voor jezelf, voor je eigen gevoelsleven, waarbij je je het volgende kunt afvragen.
• Is er in jouw leven iets ernstigs gebeurd, waardoor je mogelijk ongevoelig bent geworden voor alles om jou heen?
• En zo ja, wat is dat dan?
• Kun je je indenken dat je datgene wellicht nog niet hebt verwerkt?
• Of spelen mogelijk andere oorzaken een rol van betekenis?
Omdat zelfanalyse het begin van vernieuwing is, is dé vraag ‘wat er zich in jouw leven heeft afgespeeld én of er momenteel nog iets in jouw leven speelt’. Zet daarom eens je levensgeschiedenis op papier, wees alert op eventuele ankerpunten én kijk of je van daaruit een vernieuwing in gang kunt zetten. Natuurlijk kun je ook overwegen je tijdens dit traject door een deskundige te laten begeleiden.
Tess, ik hoop dat je al schrijvende/pratende met zelfinzicht een veranderingsproces weet in te zetten. Een verandering die jou vrolijk/gelukkig zal stemmen, waarbij je tevens trouw aan jezelf zult blijven!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg