De vraag
Ik ben geen meeloper meer en nu vinden mensen mij egocentrisch!
Dag Ursela,
Ik zit in de knoei met mezelf. Ik heb onlangs cursus een gevolgd en daaruit geleerd mezelf anders te gaan profileren. Niet meer de meeloper zijn maar mijn mening er ook toe laten doen. Het voelt goed: duidelijkheid geven en niet toegeven aan mijn valkuilen, want meelopen voelde al die tijd vreselijk.
Ik merk echter dat ik veel weerstand oproep bij mijn omgeving, ook als ik hen uiteg waar ik mee bezig ben. Men noemt mij nu een egocentrisch mens dat alleen aan zichzelf denkt. Ik ben als jongen tot mijn achttiende altijd gepest. En van mijn 25ste tot 30ste werd ik door mijn chef gepest. Deze deed dat bij alle collega’s, maar hij vond dat hij in zijn recht stond en ons goede kansen bood op doorgroei binnen de functies door zo te reageren.
Dingen die mij gevormd hebben wil ik kwijt. Het boek kan dicht en ik wil verder. Maar hoe? Want ik ondervind zoveel weerstand, zelfs bij mijn vrouw, ouders en andere mensen die dichtbij me staan.
Groet, Mark

Het advies
Beste Mark,
Hartelijk dank voor je ongeveinsdheid. Eigenlijk zouden we de vlag moeten uithangen, je hebt een mijlpaal in je leven bereikt. Je bent geen meeloper meer, je geeft duidelijkheid, je laat je niet meer door je valkuilen strikken en niet onbelangrijk, je voelt je er goed bij. Helaas, is er een schaduwzijde zoals je aangeeft: de weerstand die je oproept. Je wordt opeens egocentrisch genoemd, iemand die alleen aan zichzelf denkt. En dat is nu net niet de bedoeling. Maar wat nu?
Als buitenstaander kan ik niet overzien of deze bewering een kern van waarheid bevat. En of de balans is doorgeslagen. Uit een open gesprek, met aangehaalde voorbeelden, zal naar voren moeten komen waarom je als egocentrisch wordt ervaren.
Aan de andere kant kan het om een gewenningsproces gaan. En moet je omgeving misschien wel wennen aan de ‘Nieuwe Mark’. (Vaste) relaties kenmerken zich namelijk door een specifieke rolverdeling en ‘ingesleten’ communicatieve gedragspatronen. Met jouw ‘metamorfose’ is mogelijk onbalans ontstaan en vergt dat enige aanpassings/gewenningstijd. Intermenselijke communicatie is dan een begin om de kwaliteit van de verstandhouding tussen jou en je omgeving weer te verbeteren.
Dus Mark, laat je aan de ene kant niet kisten, maar houd wel een gezond evenwicht in gedachten. Ik hoop dat je binnenkort samen met je familie/vrienden een toast kunt uitbrengen op de ‘Nieuwe Mark’, op een nieuw tijdperk dat intreedt!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
www.cleverwise.com