De vraag
Ik wil voorkomen dat het mij allemaal teveel wordt
Dag Ursela,
Ik ben een bezige bij en doe altijd veel dingen tegelijk, studeren werken verbouwen enz. Het gebeurt mij iedere drie á vier jaar dat het me allemaal teveel wordt. Hoe kan ik eerder signalen herkennen zodat het niet echt teveel wordt? En ik kan blijven functioneren zonder er een poosje tussenuit te moeten omdat ik op een gegeven moment even door de vloer zak?
groet Saskia

Het advies
Beste Saskia,
Leuk om je horen dat je een bezige bij bent. Daar is op zich natuurlijk niets mis mee. Echter, de keerzijde van de medaille is dat het op een gegeven moment allemaal te veel wordt. En dat wil je nu graag voorkomen.
Hoe kun je nu voorkomen dat je om de zoveel jaar ‘gevloerd’ wordt? Een gezond dag/weekritme met de voor jou noodzakelijke ontspanningsmomenten kan uitkomst bieden. Een ritme dat je altijd/lang kunt volhouden, omdat je rust hebt ingebouwd. Hoe die rustmomenten er voor jou uitzien en hoe lang deze moeten zijn, daar alleen kun jij antwoord op geven.
Zorg er in ieder geval voor dat je dergelijke tijd in je agenda reserveert. Dat kan bijvoorbeeld één uur per dag zijn, één ochtend per week, één vrij weekend in de maand en/of één vakantieweek per kwartaal. Belangrijk daarbij is dat jouw rust en ontspanning een vast patroon gaan uitmaken van je levensritme.
Saskia, ik wens je veel succes toe bij de opmaak van een goed uitgebalanceerde agenda.
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg