De vraag
Ik ben bang om aan te komen als ik stop met roken
Beste Marc,
Wat zou ik graag willen stoppen met roken, ik zie alleen zo enorm op tegen het gevecht…alleen daarom durf ik al niet te stoppen.
Waar laat ik dan immers mijn frustraties, angst, verdriet? De sigaret helpt…ook al zegt men van niet….bij mij wel. Daarbij komt dat ik een enorme angst heb om aan te komen (ik heb een eetstoornis) en ik niet geloof in de verhalen dat dat er ‘wel weer af zal gaan in de toekomst’. Het is bekend dat je stofwisseling verandert. Maar ik mag gewoon helemaal niet aankomen.
Zit stoppen er voor mij in, of ben ik een roker voor het leven? Maar dat wil ik eigenlijk niet…het ligt voor mij zo ‘dubbel’…
Vriendelijke groet,
Magda

Het advies
Beste Magda,
Je vraagt je af of stoppen er voor jou wel in zit. Onze ervaring is dat iedereen die echt wil stoppen met roken, daar in kan slagen. Dat wil niet zeggen dat het makkelijk is, integendeel.
Kunnen en willen zijn even belangrijk. Wat het willen betreft: je zegt dat je heel graag wilt stoppen. Dat is heel belangrijk. Houd de reden of redenen goed voor ogen als je stopt en gestopt bent. Schrijf jouw redenen om te stoppen met roken op een briefje, hang dit ergens op en/of draag het bij je of praat er met anderen over.
Wat het kunnen betreft: mijn advies is om jezelf zo goed mogelijk voor te bereiden. Stoppen met roken doe je het beste niet alleen. Bel bijvoorbeeld met een telefonische coach van STIVORO. In de gesprekken met je coach praat je over hoe het stoppen gaat en krijg je tips en adviezen om het vol te houden. Meer informatie kun je vinden op www.stivoro.nl/telefonischecoaching. Daarnaast is het zo dat de kans dat je met succes stopt verdubbelt als je hulpmidden gebruikt. Hulpmiddelen waarvan de effectiviteit in wetenschappelijk onderzoek is vastgesteld zijn nicotinevervangers en bepaalde medicijnen. Voor informatie over de vergoeding van deze hulpmiddelen om te stoppen met roken kun je contact opnemen met je zorgverzekeraar en met het adviescentrum van STIVORO (info@stivoro.nl / 0900 9390). En een laatste tip: welke dingen zou je kunnen doen in plaats van roken? Denk daar ook van te voren over na en doe ze ook!
Je vertelt over je zorgen en angsten. De sigaret helpt je om met verdriet en emoties om te gaan en je wilt dat eigenlijk niet opgeven. Toch zal dat moeten als je echt wilt stoppen met roken. Je moet leren om anders met emoties om te gaan. In plaats van je emoties weg te roken, kun je jezelf aanwennen om ze op een andere manier te uiten en er bijvoorbeeld met iemand over te praten, of te schrijven over dingen die je bezig houden. Dat kan best een lastig proces voor je zijn, maar je moet er niet voor blijven weglopen. Ook hier kan een coach van STIVORO je trouwens bij ondersteunen.
Uit je mail begrijp ik ook dat je bang bent om aan te komen en dat je een eetstoornis hebt. Het valt me op dat je zegt dat je helemaal niet van jezelf mag aankomen. Door dit te denken, maak je het voor jezelf heel moeilijk om te stoppen met roken. Je legt de lat voor jezelf erg hoog en je bouwt bij voorbaat een mislukking in. Want als je merkt dat je bent aangekomen (al is het maar een beetje) is dat voor jou direct aanleiding om weer te gaan roken. Dat is niet eerlijk tegenover jezelf en de stoppoging!
Probeer die lat lager te leggen. Het is normaal dat je door de verandering van je stofwisseling een paar ons zult aankomen. Dat zou je eigenlijk moeten accepteren, want je gaat weer ‘terug’ naar de natuurlijke stofwisseling van een niet-roker. Waar je wél wat aan kunt doen is voorkomen dat je echt méér aankomt, doordat je meer gaat eten om bijvoorbeeld met emoties en frustraties om te gaan. Probeer wat meer te gaan bewegen en vooral je eetpatroon niet te veranderen.
Stoppen met roken is zeker ook voor jou mogelijk! Er zijn meer mensen met een eetstoornis die succesvol zijn gestopt met roken. Heb vertrouwen in jezelf dat je het kunt. Gebruik het doorzettingsvermogen dat je hebt om te willen stoppen met roken. Je hoeft zeker geen roker voor het leven te zijn.
Veel succes!
groet,
Marc Willemsen