De vraag
Hoe zorg ik dat mijn stiefkind minder gamet?
Mijn 9-jarige stiefzoon zit de hele dag te gamen en tv te kijken. Met leeftijdgenoten spelen doet hij nooit. Zijn vader en moeder vinden dat geen probleem.
Maar ik zie op social media allemaal leuke foto’s en filmpjes van kinderen die hele bouwwerken hebben gemaakt van lego, een hindernisbaan door het huis bouwen, enzovoort.
Ik vind het ontzettend jammer dat hij dat soort dingen niet doet en geen vrienden heeft. Hij komt weinig buiten en heeft een erg slechte conditie.

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
Deze jongen is het kind van zijn ouders en in die relatie is veel gamen geen probleem. Daar kun jij als ‘buitenstaander’ geen verandering in brengen. Wat jij hem gunt, past (nu nog) niet bij hem.
De term bonusmoeder komt in me op en tegelijk de vraag waarin jij voor hem een bonus kunt zijn. Wat kun jij toevoegen aan zijn bestaan zonder het gevaar te lopen dat hij het als afkeuring van zichzelf of zijn gedrag ervaart?
Kies voor verbinding met hem. Doe dat door mee te gaan in zijn interesses – er schijnt een hele wereld achter de games te zitten. Leer hem goed kennen.
Vul niet voor hem in wat goed is, maar zoek naar wat hij nog meer in zich heeft aan (sluimerende) interesses en probeer die samen te ontdekkken. Misschien kun je zijn vader ook in die zoektocht meenemen. Zo ben jij de bonus die hem helpt zich te ontwikkelen in wie hij is.