De vraag
Hoe gaan we om met haar autisme?
Onze dochter (11) heeft vrijwel zeker een vorm van autisme. Buitenshuis functioneert ze redelijk, maar thuis is ze snel boos, gaat dan schreeuwen en maakt veel ruzie met haar broertjes. Alles moet volgens haar schema en het hele gezin lijdt daaronder. Ze weigert elke vorm van hulp.

Het advies
Expert
Els Blijd-Hoogewys
Autisme
Een autistisch meisje past zich vaak erg aan om sociaal mee te doen. Ze compenseert voor haar autisme. Maar dat kost veel energie, waardoor ze thuis vaak moe en prikkelbaar is.
Er kunnen daarnaast allerlei onverwachte dingen gebeuren, die veel stress geven. Ook kan ze door het vele aanpassen zo ver van zichzelf staan dat ze nog weinig zelfwaarde ervaart. Dat alles kan maken dat ze overweldigd worden door emoties, waardoor ze niet meer ‘gepast’ reageert.
Er zijn allerlei thema’s waar meisjes moeite mee kunnen hebben, zoals samenwerken, huiswerk, geroddel, keuzestress, overprikkeling, puberteit, kleding, make-up en verliefdheid.
Het kan jullie dochter helpen als ze zichzelf en haar reacties beter leert begrijpen. Maar ze wil geen hulp. Misschien wil ze wel wat lezen, zoals het boek Lifehacks voor meiden met autisme. Laat het eventueel rondslingeren in huis, zodat ze het eens kan doorbladeren.
Jullie als ouders adviseer ik om haar voldoende hersteltijd te geven, vooral na sociaal contact. Laat haar dan even alleen haar eigen dingen doen. Praat ook over sociale time-outs op school, waardoor ze minder hoeft te ontladen thuis.
Ik hoop dat er op termijn begeleiding of ondersteuning komt, iemand speciaal voor haar, die ook leuke dingen met haar doet, zodat jullie als ouders ontlast worden en er voldoende ruimte blijft voor haar broers.