‘Kan er iets mis zijn met zijn ontwikkeling?’ De ouders van de zesjarige Jules maken zich zorgen. Anne vertelt dat ze hem vaak angstig en terughoudend vindt.

Training

Ontspannen opvoeden

  • Ontdek hoe je als ouder positief en relaxed blijft
  • Omgaan met de emoties van je kind
  • Voor ouders met kinderen in de basisschoolleeftijd
bekijk de training
Nu maar
€ 75,-

Dan heeft hij geen zin in een middagje pretpark, wil niet bij een vriendje spelen of weigert om te oefenen met fietsen. Soms wordt hij op onverwachte momenten boos of krijgt juist een huilbui. ‘Ik begrijp het niet, we proberen zoveel mogelijk leuke dingen met hem te doen, maar het ontaardt vaak in een drama.’

Ze praat veel en snel tijdens dit eerste gesprek. Op een redelijk dwingende toon besluit ze haar betoog: ‘We zijn nu vastberaden om te ontdekken wat er aan de hand is.’ Haar man Pieter knikt, maar zegt verder niks.

Ander tempo

Na overleg met de ouders ga ik het tweede gesprek een-op-een met Jules aan. Want voordat ik inhoudelijk advies kan geven, wil ik weten wat voor kind hij is.

Als Anne na een kwartiertje mijn kamer verlaat, ga ik met Jules in gesprek en doen we samen spelenderwijs wat oefeningen. Het valt me op dat hij in eerste instantie inderdaad wat terughoudend reageert als ik hem uitnodig iets te doen.

Maar wat er daarna gebeurt, laat een heel andere kant van hem zien: Jules neemt de ruimte om aan te geven wat hij wél wil. Na een ‘nee’ volgt na een tijdje een ‘maar…’ en stelt hij een alternatief voor.

TEST
Doe de test »

Test opvoedstijlen: wat kenmerkt jouw manier van opvoeden?

Of hij gaat alsnog doen wat ik voorstelde, maar dan op zijn eigen manier. Ik zie het als een kwaliteit dat hij zich niet laat overhalen dingen te doen waar hij nog niet aan toe is.

De sessie erna vertel ik Anne en Pieter dat ik een gevoelig kind heb gezien dat in zijn eigen tempo de dingen wil ontdekken en daarbij heel goed zijn eigen grenzen aangeeft. Ze ontspannen als ze horen dat er in mijn optiek niets ‘mis’ is met Jules.

Dan vraag ik aan Anne: ‘Wat denk je dat bij jou en jouw verwachtingen hoort en wat bij je kind?’ Ze slikt en er komen tranen, want ze begrijpt wat ik bedoel. Zij is van het snel-snel, van het veel en van het nú, maar haar zoontje niet.

Ze vertelt dat ze het graag gezellig wil maken en haar kind wil stimuleren om leuke en leerzame dingen te doen. Maar daarbij heeft ze te weinig oog voor zijn tempo, beseft ze nu.

We bespreken hoe bepaalde situaties op Jules’ manier zouden gaan. Pieter geeft als voorbeeld hoe Anne hun zoon soms tijdens fietstochtjes aanmoedigt om wat sneller door te trappen en dat Jules dan in de contramine gaat. ‘Misschien zijn dat momenten waarop we hem even moeten laten,’ zegt hij.

Signalen niet negeren

Tijdens de laatste sessie vertelt Anne dat ze in de weken ervoor minder plannen heeft gemaakt en dat Jules dat prima vond. ‘Ik moet eraan wennen, want ik heb het gevoel dat ik daardoor geen goede moeder ben. Dat ik meer met hem moet ondernemen en hem van alles moet aanreiken,’ zegt ze met een flauw glimlachje.

Ik vertel dat Jules me zei hoe lief hij zijn mama vindt. En leg uit dat veel kinderen een simpel, overzichtelijk leven het fijnst vinden en – anders dan veel volwassenen – helemaal niet bezig zijn met wat hoort en moet.

Natuurlijk is het goed om Jules te stimuleren. Zolang zijn signalen en wensen maar niet worden genegeerd.

De komende periode gaat Anne oefenen met in kleinere stappen te denken en haar eigen verwachtingen niet te veel op Jules te projecteren. ‘Jullie zijn gewoon twee verschillende individuen met eigen behoeften en een eigen tempo,’ zeg ik tegen haar. ‘En dat mag.’

Barbara Bink is kindercoach. Ze begeleidt kinderen en jongeren (en hun ouders) op sociaal en emotioneel vlak. Wil je zelf een coach? Vind iemand die bij je past op Coachfinder.nl

Stapje terug

‘Het is essentieel om als ouder uit je eigen referentiekader te kunnen stappen,’ zegt kindercoach Barbara Bink. Als voorbeeld noemt ze een moeder die vroeger werd gepest en nu bij de geringste aanleiding denkt dat dit ook bij haar kind speelt. Of ouders die er zo op gebrand zijn het anders te doen dan hun eigen ouders, dat ze te weinig oog hebben voor wat hun kind nodig heeft. Bink: ‘Soms is het goed om een stapje terug te doen en je af te vragen wat er achter bepaalde overtuigingen of gedrag schuilgaat. Het kan zijn dat je als ouder zelf nog iets hebt op te lossen.’
Uiteraard moeten kinderen van alles leren en ontdekken, maar daarin hebben ze hun eigen tempo. ‘Vraag waar je kind behoefte aan heeft en neem het antwoord serieus, zonder er meteen je eigen denkbeelden op los te laten,’ adviseert Bink. ‘En niet alleen bij kleine kinderen, maar ook bij pubers.’