De vraag
Hoe motiveer ik hem om gezonder te leven?
Ik heb mijn leefstijl drastisch omgegooid sinds ik weet dat de voedingsindustrie ons ziek maakt en de farmaceuten alleen geld aan ons willen verdienen. Ik vind het heel lastig met mensen om te gaan die dit totaal niet inzien, die vaak specialisten bezoeken en veel pillen slikken. Mijn vader is een voorbeeld van alle welvaartsziektes. Ik wil hem wakker schudden, maar stuit op veel weerstand. Hoe kan ik hem overtuigen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Als uw vader tevreden is met de deskundigheid van zijn behandelaars, zal hij niet openstaan voor uw suggestie dat artsen niet deugen. Praat met hem liever over kleine dagelijkse veranderingen die hem goed kunnen doen, zoals meer groenten eten en iets meer bewegen. Bedenk verder dat adviezen alleen in goede aarde vallen als u ook de mening van uw vader serieus neemt. Als hij het gevoel krijgt dat u hem een sukkel vindt die zich laat beetnemen, zal hij moeilijk te overtuigen zijn.
Als u al te drammerig doet over de juiste leefstijl, zult u een gespannen indruk maken. Zorg liever dat mensen zien hoe energiek en relaxed u zich nu voelt. Mensen die denken ‘zo vitaal als zij wil ik ook worden’ zullen meer openstaan voor uw ideeën.