De vraag
Krijg je kanker van negatief denken?
Beste Jolet
Er wordt weleens gezegd dat je je ziek kunt denken; dat je je dan ook echt ziek gaat voelen en ook ziek wordt. Maar hoe ver kan dat gaan? Heb je meer kans om ernstige aandoeningen te krijgen, zoals kanker, wanneer je mentaal negatief ingesteld bent? Worden kankercellen door negativiteit geactiveerd?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Dat kanker wordt veroorzaakt door een negatieve levenshouding is een hardnekkige mythe. Het is vaak onderzocht. Nooit is gebleken dat een negatieve instelling kanker teweegbrengt. Lichaamscellen gaan kwaadaardig groeien door een combinatie van vele oorzaken: erfelijkheid, ongezond leven, blootstelling aan gevaarlijke stoffen. En ook toeval speelt altijd een rol. (Wilt u weten welke leefwijze de kans op kanker verkleint, zie dan http://www.kwf.nl.
Ook als negatief denkende mensen eenmaal kanker hebben, is hun overlevingskans niet kleiner dan die van de positievelingen. Wel slagen positieve mensen er beter in om tijdens de ziekte hun moreel hoog te houden. Het eerste dat u schrijft is trouwens wél waar: wie denkt ziek te zijn, kan daardoor pijn voelen.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, januari 2007