De vraag
Hoe maak ik contact met anderen?
Dag mevrouw van Stekelenburg,
Ik ben 17 en erg teruggetrokken geworden. Dit omdat ik heel gevoelig ben en daardoor ook snel verlegen. Nu heb ik erg weinig sociale contacten en ik durf mensen niet zo goed te vertrouwen. Hoe kan ik er voor zorgen dat ik opener naar mensen kan zijn en mijn sociale netwerk kan uitbreiden en versterken?
Sterre

Het advies
Beste Sterre,
Jouw vraag intrigeert mij. Je schrijft dat je erg teruggetrokken bent geworden en dat je mensen niet zo goed durft te vertrouwen. Mij boezemt dát belangstelling in. Ik vraag mij af of er in het verleden iets speciaals is voorgevallen waarom je je nu zo opstelt. Heb je één of meerdere negatieve ervaringen opgedaan? Of is dat geen van beide het geval en speelt vooral jouw verlegenheid en gevoeligheid jou parten?
Wat het antwoord ook is, ik ben blij te vernemen dat je je graag voor anderen open wilt stellen en dat je je sociale netwerk wilt uitbreiden en versterken. Want met jouw wens heb je al veel gewonnen.
Vraag is nu: hoe je kun je dat realiseren? Maak gebruik van jouw kracht, jouw gevoeligheid. Vertrouw op je gevoel, op je intuïtief doorzicht en selecteer die mensen in jouw omgeving, waarbij jij een goed gevoel hebt, waarvan jij aanvoelt dat je daarmee een ‘klik’ hebt, waarvan jij denkt dat je ze kunt vertrouwen. En ga dan ‘kleinschalig’ te werk.
Laat eens iets los over jezelf. Wat houdt jou bezig? Welke wensen heb je? Hoe kijk je tegen bepaalde zaken aan? Overigens hoef je daarvoor niet altijd ‘actief’ op pad te gaan. Je hebt meer leuke en betrouwbare mensen in jouw omgeving dan je misschien in eerste instantie wel denkt: je medescholieren/studenten, je familie, je buren, je collega’s, je medesporters.
Vul deze groep eens in met namen en ga ‘gewoon’ eens een gesprek aan. Uiteraard kun je deze groep ook uitbreiden door bijvoorbeeld een nieuwe hobby te ontplooien. Het is een cliché, ik weet het, maar gemeenplaatsen zijn zelden bezijden de waarheid.
Beste Sterre, als je een beetje van jezelf geeft, dan zul je merken dat ook jij op korte of langere termijn je sociale netwerk uitgebreid en versterkt hebt. En let op, als vriendin zul je zeer zeker GEWAARDEERD WORDEN!!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg