De vraag
Moet je sociaal zijn om succesvol te emigreren?
Beste mevrouw Zimmermann,
Mijn vriend en ik denken erover te emigreren naar Italië, en we hebben beiden de test van Psychologie Magazine gedaan.
Op sommige vlakken vullen wij elkaar mooi aan, alleen op sociaal initiatief scoren wij laag. We vinden het moeilijk om op vreemde mensen af te stappen en ik ben verlegen. Eerst wil ik mijn studie afmaken, dus de komende drie jaar gaan we nog niets plannen.
Zouden wij in onze sociale vaardigheden kunnen groeien? We zijn net verhuisd binnen Nederland en ook hier al hebben we moeite met het maken van contact, we hebben bijvoorbeeld de buren nog niet ontmoet.
Vriendelijke groet,
Emigreertje

Het advies
Beste Emigreertje,
Laat ik allereerst zeggen dat het een hele goede stap is dat jullie je ervan bewust zijn dat jullie op sociaal initiatief laag scoren en dat dit het emigreren lastig(er) kan maken. Uiteraard weet ik niet of je vriend hier in dezelfde mate ‘last’ van heeft als jij, maar inderdaad: het hebben van goede sociale vaardigheden vergroot je kansen op een geslaagde emigratie.
Laten we eerlijk zijn: in je nieuwe land zijn er waarschijnlijk weinig mensen op de hoogte van jouw bestaan. Het is dus aan jou om te laten zien wie je bent en het initiatief te nemen.
Dat betekent in het begin veel zaaien door initiatief te nemen, en geduld hebben met het oogsten. Het opbouwen van een nieuwe sociale omgeving kost namelijk tijd en energie, zeker in een land waarin je de taal en de cultuur niet eigen bent. Maar het hebben van fijne sociale contacten is voor veel mensen wel van vitaal belang om zich ergens thuis te kunnen voelen en zich verbonden te weten met hun (nieuwe) omgeving.
In je mail lees ik een grote bereidheid om hiernaar te kijken en te onderzoeken of je hier anders mee om kunt te gaan. Daarnaast lees ik ook dat jullie moeite met sociaal initiatief eveneens in Nederland (in meer of mindere mate) een rol speelt. Wellicht is er dus sowieso een verlangen om hier te groeien, nog afgezien van jullie emigratie.
Om te weten hoe je hier mee om wilt gaan, is het belangrijk jezelf de volgende vragen te stellen:
(1) Wat maakt het voor jou zo lastig om initiatief te nemen op het sociale vlak? Vind je het moeilijk om jezelf te laten zien, ben je bang om afgewezen te worden, ben je bang om ‘anders’ te zijn? Het antwoord op deze vraag geeft aan in welke richting je jouw persoonlijke oplossing kunt vinden.
Het lijkt mij dat het voor jou -hoe dan ook- waardevol is om te leren jezelf meer te laten zien. Om te beseffen dat je gezien mag worden. Dit kun je stapje voor stapje oefenen. Eerst bij de mensen bij wie je je veilig voelt. Vervolgens kun je de kring wat uitbreiden en kleine initiatieven nemen in je directe omgeving. Mocht je het gevoel hebben dat het lastig is om hier zelf verder in te komen, zoek er dan wat hulp bij.
Onderzoek ook waarom je wilt emigreren. Wat hoop je met je emigratie te bereiken? Wat is er zo belangrijk voor je dat je huis en haard zou willen verlaten? Gaat het om het avontuur? Zoek je vrijheid of een heel ander leven? Vraag je ook af of je hiervoor moet emigreren of dat er misschien andere manieren zijn om dit te bereiken. Manieren die wat minder ingrijpend zijn.
Emigreren is namelijk een grote stap. Niet alleen gooi je je hele leven op zijn kop, emigreren betekent ook structureel ‘anders’ zijn, anders zijn dan je nieuwe landgenoten. Iedere emigrant heeft tijd nodig om hiermee om te leren gaan. De een zal het als een grote uitdaging ervaren, de ander kan het extra onzeker maken. Hoe zou jij hiermee omgaan? Voelt het goed die uitdaging aan te gaan of ben je op dit moment meer gebaat bij een vertrouwde omgeving?
Praktische tips
Tijd voor een aantal tips die zowel kunnen gelden voor je leven nu in Nederland als straks in Italië.
(1) Oefen eerst op bekend terrein. Het goede nieuws is namelijk dat jullie emigratie pas over drie jaar speelt, dat geeft jullie ruim de tijd om eerst in Nederland hier mee aan de slag te gaan!
(2) Sta open voor je nieuwe omgeving: hoe meer je je openstelt voor je nieuwe omgeving en je je er actief ‘instort’, hoe eerder je daarin opgenomen zult worden. Tegelijkertijd is belangrijk om je eigen tempo te respecteren. Vergelijk jezelf niet teveel met je partner of anderen.
(3) Zorg dat je een hobby of een bezigheid hebt waarbij je in contact bent met de mensen uit je buurt. Dat maakt het communiceren makkelijker: je iets doet wat je leuk vindt met mensen die dezelfde interesse delen. Voor sommige activiteiten is heb je weinig verbale communicatie nodig, zoals dansen of muziek.
(4) Het leren van je nieuwe taal is van wezenlijk belang. Het is dé toegang tot de nieuwe cultuur, tot je nieuwe sociale omgeving en het leven van alledag. Zie het leren van de taal als een belangrijk onderdeel van de voorbereiding van de emigratie en maak het zo leuk mogelijk.
Begin er vandaag mee en duik er helemaal in. Het gaat niet om je woordenschat, het gaat vooral om de moed om te communiceren in een taal die je nog niet eigen bent. Kies dus liever voor interactieve conversatielessen dan voor kant-en-klare pakketten. In een later stadium kun je ook een intensieve taalcursus in Italië te volgen.
(5) Wees niet bang om fouten te maken. Wie open is en zijn best doet, zal makkelijker contact maken. Ook al maak je zo nu en dan een foutje, dat geeft niets. Voor mensen die lang nadenken voor ze iets durven zeggen of proberen het zo correct mogelijk te formuleren, is het lastiger om echt in contact te komen. Dit komt omdat zij zich uit verlegenheid terughoudender en afstandelijker opstellen, waardoor het contact moeizamer wordt. Gooi er dus af en toe wat uit en denk niet teveel na!
(6) Zoek contact met mensen die ook naar Italië willen emigreren. Dit kan via taalcursussen, beurzen, etc. Je hebt dan in ieder geval een grote gemeenschappelijke passie, dat maakt het contact makkelijker.
Ik wens je heel veel succes maar ook evenveel plezier!
Groet,
Saskia Zimmermann