De vraag
Hoe geef ik de controle uit handen?
Beste heer Jansen,
Ik ben het boek Laat los met veel interesse aan het lezen/toepassen. Ik vind het moeilijk om de controle los te laten van zaken die ik wel kan beïnvloeden. Ik blijf bijvoorbeeld allerlei zaken controleren om te voorkomen dat er iets fout gaat. Ook al is het mijn verantwoordelijkheid niet. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
Vriendelijke groet,
Blacklab

Het advies
Expert
Gijs Jansen
Acceptatie-therapeut
Hoi Blacklab,
Mijn advies is om het tijd te gunnen, en om je steeds bewust te worden van het idee dat controle niet, of zelfs averechts werkt. Kwestie van trainen dus. Je kunt een gewoontepatroon van (vaak tientallen) jaren niet in een paar weken doorbreken. Je kunt wel een begin maken en er dan op den duur steeds een beetje beter in worden.
Overigens kun je wel degelijk dingen blijven beïnvloeden als je de controle loslaat. Je laat vooral de verwachting los dat alles altijd volgens jouw boekje moet gaan. Controle gaat over dingen sturen waar je geen controle over hebt, zoals gedachten, gevoelens en bepaalde omstandigheden. Je kunt wél invloed uitoefenen op je eigen gedrag door bijvoorbeeld meer leuke dingen te doen, meer te gaan sporten, enzovoort.
Als je steeds de verantwoordelijkheid overneemt voor andere mensen, is het denk ik goed om te zien hoeveel voordeel je daarbij hebt. Voordelen kunnen zijn: waardering van anderen, rust in je hoofd (omdat je zeker weet dat iets goed geregeld is) en niet aan je eigen belang hoeven te denken. Vraag jezelf vooral af of je echt zo streng moet zijn naar jezelf toe, door jezelf al die verantwoordelijkheid op te leggen. Kijk vervolgens of je niet af en toe iets losser kunt zijn, door te experimenteren in moeilijke situaties. Probeer elke dag bewust iets uit handen te geven, ook als het vervolgens niet wordt gedaan zoals jij het zou doen. Het hoeft niet altijd perfect te zijn, je mag best wat speelser omgaan met het leven!
Vriendelijke groet,
Gijs Jansen