De vraag
Hoe blijf ik mezelf?
Hoe lukt het mij om bij mezelf te blijven? Ik heb gemerkt dat ik gevoelig ben voor prikkels, emoties en gevoelens uit mijn omgeving.
Ik word daardoor bijvoorbeeld druk, laat me meeslepen, soms ook negatief…doe en zeg dan dingen waar ik niet altijd achtersta en voel me daar achteraf vervelend onder, schaam me en dat maakt mij weer onzeker.

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Beste cursist,
Het is lang niet makkelijk om altijd jezelf te blijven, onafhankelijk van de situatie waar je in zit. Zo nu en dan meegesleept worden door omstandigheden/gevoelens is heel begrijpelijk en zal voor de meeste mensen herkenbaar zijn. Het wordt een probleem als je je achteraf schaamt voor je eigen uitspraken/gedrag zoals bij jou het geval is. Je zit ermee en wil het in de toekomst voorkomen.
Dat je je bewust bent van jouw valkuil is de eerste stap in de goede richting. Nu is het zaak om de situaties te herkennen waarin je geneigd bent om je te laten meeslepen door je gevoelens. Wat je voelt, hangt samen met wat je denkt. Vaak zijn deze gedachten onbewust. Mijn advies is om gedurende enkele weken bij te houden welke situaties en gedachten voorafgaan aan je gevoelens. Door je hier meer bewust van te worden zal je minder snel ‘ten prooi vallen’ aan jouw valkuil. In plaats van je gevoelens te laten volgen door (impulsieve) gedragingen, ga je dus terug naar de oorsprong, je gedachten.
Hoe je daar mee aan de slag kunt hebt je geleerd in de training, en kan je ook terug lezen in het boek Denk je sterk. Wat ook zou kunnen helpen om in drukke situaties even bewust tijd voor jezelf te nemen. Ontspanningsoefeningen kunnen je helpen om bij jezelf te blijven. Meer hierover lees je in Hoofdstuk 10 van het boek Denk je sterk.
Ten slotte: zolang je anderen niet benadeelt of beschadigt zie ik geen reden waarom je je zou moeten schamen na een ervaring waarin je meegesleept bent.
Succes ermee!
Groet, Fred Sterk
www.sterk-swaen.nl
Test en train uw zelfvertrouwen
Wilt u op een meer ontspannen manier met kritiek omgaan? Uzelf krachtiger leren presenteren en een positievere kijk creëren op uzelf? Volg dan nu de online training Vergroot je zelfvertrouwen, gemaakt door Psychologie Magazine in samenwerking met psychotherapeut/coach Fred Sterk en psycholoog Frederike Mewe.