De vraag
Hoe begin en eindig ik een gesprek?
Beste mevrouw Dijk,
Hoe maak je een praatje met iemand die mij wil vermijden? Ik wil graag weten wat de reden hiervan is. Hoe pak ik dit aan op een correcte manier?
En wat zijn goede openingzinnen om een praatje te maken – en wat goede afsluitende zinnen (als iemand door blijft praten terwijl jij het gesprek juist wilt afronden)?
Groet,
Adho

Het advies
Expert
Corine Dijk
Sociale angstexpert
Beste Adho,
Wat betreft je eerste vraag. Omdat ik niet precies weet wat er voorgevallen is en over wie dit gaat (ken je de persoon goed of niet) lijken me meerdere opties mogelijk.
1) Je kent de persoon goed en er is reden om jou te vermijden. Misschien heb je iets gezegd of gedaan wat de ander niet begreep of onplezierig vond. In dat geval zou je kunnen bedenken of je misschien je excuses aan moet bieden of het gebeurde ter sprake moet brengen. Helpt dat niet kun je het beter laten rusten, iemand is niet verplicht met je te praten. Je kunt hoogstens duidelijk maken dat jij daar wel open voor staat. Of je kunt proberen eerst een algemeen praatje te maken (zie hieronder).
2) Er is helemaal geen reden jou te vermijden. Dan vermijdt iemand jou waarschijnlijk helemaal niet maar is er iets anders ander hand. Vaak gebeurt het dat mensen denken dat iemand ze uit de weg gaat terwijl dit in werkelijkheid helemaal niet zo is.
Iemand kan bijvoorbeeld druk zijn met iets anders of een beetje onzeker zijn en daardoor die indruk wekken. Wanneer er niets is voorgevallen waardoor iemand een reden heeft om jou te vermijden kun je er wel vanuit gaan dat diegene je niet vermijd. Dan kun je contact maken door bijvoorbeeld oogcontact te maken en te groeten.
Ook kun je een praatje maken, bijvoorbeeld over het weer of het weekend. Vaak denken mensen die contact met anderen moeilijk vinden dat praten over zoiets als het weer heel stom is maar mensen vinden dit soort korte gesprekjes vaak erg plezierig. Wanneer je merkt dat iemand enthousiast verteld (bijvoorbeeld over het weekend), kun je wat doorvragen of zelf iets vertellen over wat jij hebt meegemaakt.
Wat betreft je laatste vraag. Wanneer je het gesprek af wilt ronden heb je daar vaak een goede reden voor (je wilt weer verder met je werk, je moet een trein halen, of je wilt iets anders doen). Je kunt het gesprek een beetje stil laten vallen door zelf niets meer te vragen of te vertellen. Als je merkt dat de ander stilvalt, kun je gewoon zeggen dat je weer iets anders wil gaan doen. (‘Hè, ik moet nu echt even door met mijn werk’).
Vaak zal de ander dat ook hebben en uit zichzelf wel gaan. Bij korte praatjes zoals hierboven beschreven is het helemaal niet onbeleefd om ze kort te houden.
Ik hoop dat je hier iets mee kan.
Hartelijke groet
Corine