De vraag
Het beeld van mijn vader verstoort mijn seksleven
Beste Jolet,
Al ruim twee jaar hebben mijn vriend en ik een heel goede relatie, waarin alles bespreekbaar is. Toen we een keer in bed grapjes lagen te maken, hadden we het erover dat we ons niet wilden voorstellen hoe onze ouders seks hebben. Toen we daarna begonnen te vrijen, kwam dat beeld terug – ik dacht met walging aan mijn vader die seks had.
Sindsdien raak ik die gedachte niet meer kwijt. Niet dat ik er enige opwinding bij voel; ik word er misselijk van! Ik schaam me dit op te schrijven. Ik wil die rare gedachte uit mijn hoofd zetten en weer genieten van de seks met mijn vriend. Als psychologiestudent weet ik dat juist het wegdrukken zo’n ongewenste gedachte sterker kan maken. Wat kan ik doen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Onder psychologen is dit inderdaad een bekend verschijnsel. Verbied iemand aan een roze olifant te denken en hij moet er geheid de hele dag aan denken. Er speelt nog een tweede fenomeen: hoe heftiger je emotie is, des te sterker het beeld je voor ogen blijft. Dus juist omdat u het zo vreselijk vindt dat u dit denkt, raakt u het beeld niet kwijt.
Misschien helpt dit: maak in gedachten de fantasie over uw vader eens helemaal af, stop haar niet weg. Sta uzelf toe aan die seksende vader te denken zonder dit slecht te vinden; gewoon rustig blijven. Gedachten zijn vrij, denken is niet hetzelfde als doen. U mag hierover denken zonder zelfverwijt. Door deze oefening zal de negatieve lading vermoedelijk afnemen. Nog een advies: ga door met lekker vaak met uw vriend te vrijen, ongeacht de bijgedachten. Jullie kunnen samen vast veel nieuwe beelden creëren die leuker zijn dan die over uw vader.