De vraag
Mijn vriendin wil gedomineerd worden
Ik ben gelukkig met mijn nieuwe vriendin, maar op seksueel gebied lijken we een mismatch. Zij heeft meer geëxperimenteerd dan ik en wil graag gedomineerd worden in bed. Sindsdien heb ik problemen met mijn erectie en vraag ik me af of ik haar wel kan geven wat ze wil. Seks voelt opeens als presteren.

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Het idee of de angst om overvraagd te worden als sekspartner kan onbezorgd vrijen heel erg in de weg zitten. Haar verlangen maakt je onzeker en je penis merkt dat ook. Probeer samen uit te zoeken of gedomineerd worden voor haar een dwingende voorwaarde is voor lust en een duurzame relatie. Ik vermoed dat dit niet zo is en dat vermindert de druk. Vervolgens kun je aan haar wensen tegemoetkomen door geleidelijk, met kleine stappen te experimenteren. Domineren kun je leren.
Dat gaat het beste als je er de tijd voor neemt en beiden binnen je comfortzone blijft. Domineren kan ook heel subtiel: met een sjaaltje als blinddoek of door te stoppen met haar te stimuleren als ze niet netjes stilligt. Bespreek jullie wederzijdse fantasieën, maak samen plannetjes en laat haar uitleggen wat ze opwindend vindt. Zijn er dingen waar ze jou een erotisch plezier mee doet?
Je hoeft trouwens zelf niet per se opgewonden te worden als je iets doet wat zij spannend vindt – het is juist wel aardig en volwassen als je je ook op de lust van de ander kunt richten. Niet bang zijn voor de seksualiteit van je vriendin, maar lekker samen bouwen aan een speelse relatie.