De vraag
Helpt mindfulness tegen hypochondrie?
Ik heb hypochondrie – en ik denk wel dat ik weet wat daarvan de oorzaak is. Door allerlei gebeurtenissen in mijn leven (veel kanker en sterfgevallen in de directe omgeving), maar ook door mijn drang naar controle (die ik niet of slechts zeer gedeeltelijk heb over mijn eigen lijf) ben ik bang om ernstig ziek te worden. Ik daag mijn eigen gedachten altijd uit. Dat helpt me vaak wel, maar toch blijft er een stemmetje dat paniek kan zaaien.
Opvallend is dat als ik het druk heb, als ik dingen omhanden heb waar ik mijn aandacht op kan richten, ik geen lichamelijke klachten heb en geen angst. Mijn leven is nogal vol, dus die momenten zijn er regelmatig. Ik ben bijna altijd ergens mee bezig.
Zodra er echter een stil moment aanbreekt (niets op tv, geen kinderen, geen werk, geen bezoek etc.), dan opeens ervaar ik lichamelijke klachten en ga ik op alle slakken zout leggen. Dan even Google erbij en de paniek kan op komen zetten. Zou mindfulness mij kunnen helpen hierin? En zo ja, hoe?

Het advies
Als ik het zo lees, ben je al goed op de hoogte van cognitieve therapie en gebruik je dat ook. Met mindfulness zou je kunnen leren anders om te gaan met het ‘stemmetje dat paniek kan zaaien’. Mindfulness wordt ook gezien als de 3e generatie gedragstherapie, nog een stapje verder dan gedachten leren uitdagen.
Nu wil je eigenlijk dat het stemmetje er niet is en probeer je het weg te krijgen. Mindfulness gaat over leren leven met wat er is in het moment, zonder oordeel. Dus met dat stemmetje en met de paniek zodanig leren omgaan dat je wel opmerkt dat ze er zijn, maar dat je het leert toelaten. Mild, vriendelijk en zonder oordeel.
Ook je neiging om te gaan Googelen kun je dan leren opmerken, aandacht geven en misschien laten wegvloeien als een donkere wolk die voorbij drijft. Er is wel oefening voor nodig, dus een mindfulnesstraining zou je daarbij kunnen helpen.
Ik hoop dat je hiermee geholpen bent.