De vraag
Heb ik stress door conflict met directeur?
Ik heb last van hartkloppingen, slecht slapen, pijn in mijn armen, handen en schouder. Ik heb deze klachten zeer waarschijnlijk wegens een conflict met mijn nieuwe directeur. Het conflict duurt nu al vier maanden. Het rommelt echter al jaren op mijn werk: nu in vijf jaar hebben we de vijfde directeur. Ze willen allemaal wat anders. Ik ben in de zestig.
Volgens de directeur hebben we geen conflict en hij heeft het direct bij personeelszaken neergelegd, die mij behandelen alsof ik een halve crimineel ben. Ik heb wel rechtsbijstand ingeschakeld. Het is een te lang verhaal om helemaal hier uit te typen en dan krijg ik weer kramp in mijn vingers. Graag hoor ik van u hoe ik het beste met de klachten om kan gaan.

Het advies
U heeft klachten van hartkloppingen, slecht slapen, pijn in uw armen, handen en schouder en u vermoedt dat dit samenhangt met een conflict dat u heeft met uw nieuwe directeur. Dat is zeer wel mogelijk. De klachten die u noemt kunnen stuk voor stuk stress gerelateerd zijn en een conflict met de directeur zal in het algemeen voor de meeste mensen reden zijn voor het ervaren van stress.
U ervaart daarbij bovendien dat uw directeur van mening is dat er in het geheel geen conflict is. Daarbij beschrijft u dat u met personeelszaken te maken krijgt en dat die u behandelen alsof u een halve crimineel bent. U vertelt dat u niet alle details kunt geven, dus daar kan ik geen oordeel over geven, maar wanneer u van mening bent dat u een conflict heeft met uw directeur en hij u laat weten dat er geen conflict is, dan is dat alleen al voldoende aanleiding om stress te ervaren.
U vraagt hoe u het beste met uw klachten om kan gaan. Daarvoor zijn zowel voor de korte termijn als voor de lange termijn adviezen te geven. Wat de korte termijn betreft is het verstandig om, gezien het feit dat u zestig bent, uw huisarts te bezoeken, uw klachten te vertellen en hem te vragen om u lichamelijk te checken op stress symptomen. Zo is het goed mogelijk dat uw bloeddruk is gestegen door deze omstandigheden en dan is het beter om dat te behandelen.
Tevens is het verstandig om te kijken of u activiteiten kunt ondernemen waardoor u zich ontspant. Dat kan voor iedereen wat anders zijn. Sporten, yoga, een wandeling of iets leuks gaan doen met vriendinnen, een hobby oppakken, allerlei manieren om uw perspectief te verbreden en uzelf in een betere conditie te brengen.
Op de lange termijn kunt u zichzelf de vraag stellen hoe gezond u uw werkplek vindt. U vertelt dat er in vijf jaar inmiddels vijf directeuren zijn gekomen, en vier daarvan alweer zijn vertrokken. Dat klinkt als een uitermate dynamische werkomgeving en ik krijg de indruk dat u de neiging krijgt het allemaal wel te geloven als er dan weer nieuwe veranderingen worden aangekondigd. Dat is een teken dat het wel welletjes is voor u. Als u denkt dat uw werkplek niet goed voor u is, kunt u proberen daar wat aan te doen, maar dat probeert u mogelijk al; de vraag is hoeveel succes u daarin kunt hebben.
U kunt ook overwegen om ander werk te gaan zoeken. Natuurlijk heeft u dat niet een-twee-drie gevonden. Maar het kan innerlijke rust geven om te weten dat u van plan bent te gaan en in stilte uw vertrek voor te bereiden. Het geeft u ook de mogelijkheid afstand te nemen van zaken die u niet aanstaan op uw werk, gewoon omdat u weet dat u vroeg of laat zult vertrekken.
Als u het moeilijk vindt om daarin een besluit te nemen, kan naast de rechtsbijstand die u al heeft gezocht, een aantal gesprekken met een therapeut zinvol zijn om uw koers te bepalen.