De vraag
Gedwongen andere baan door reorganisatie
De afgelopen tien jaar heb ik veel geïnvesteerd in mijn carrière. Naast fulltime werk en gezin heb ik diverse opleidingen gedaan en ben ik opgeklommen tot leidinggevende op een Cluster vier VSO school.
De afgelopen paar jaar is er veel gebeurd in mijn leven. Vier jaar geleden is mijn halve schildklier verwijderd in verband met een gezwel, en drie jaar geleden is mijn moeder door een auto-ongeluk om het leven gekomen waarna er grote spanningen binnen de familie ontstonden. Ruim twee jaar geleden zijn ook mijn eierstokken verwijderd vanwege een gezwel, en een half jaar geleden is de rest van mijn schildklier verwijderd.
Na het overlijden van mijn moeder heb ik mijn leidinggevende functie al ingeruild voor een andere baan binnen dezelfde organisatie. Nu staat deze baan op het punt van verdwijnen. De organisatie heeft nog wel een verplichting tot 2016. Ik sta dus niet direct op straat maar word bij een samenwerkingsverband ondergebracht – onzeker is wat ik daar ga doen. Het betreft een grote groep mensen.
Ik ben nog niet volledig aan het werk door de gevolgen van de schildklierverwijdering. Ik merk dat al deze gebeurtenissen een beetje door elkaar gaan lopen. Mijn doel in het leven was toch wel erg aan werk gekoppeld denk ik. Ik ben de grip op mijn leven kwijt lijkt het. Heeft u tips hoe hiermee om te gaan?

Het advies
Je hebt de afgelopen jaren héél veel voor je kiezen gehad – zowel in lichamelijk als in geestelijk opzicht. Het is dan ook geen wonder dat je nog niet weer helemaal op de been bent.
Het is erg belangrijk om de band met het werk niet helemaal te verliezen. Dus blijf werken als het even kan, maar aarzel anderzijds ook niet om bepaalde werkaanpassingen te vragen, zoals flexibele werktijden of een rustige omgeving waar je even ongestoord kunt werken.
Je lijkt me een ambitieuze vrouw maar ook iemand die haar grenzen bewaakt, je hebt immers je leidinggevende functie ingeruild toen het even wat moeilijker ging. Dat was een verstandige keuze, maar het is wel zuur dat je nieuwe functie nu op de tocht staat.
De verleiding is misschien erg groot om je ’te bewijzen’, maar dat zou niet verstandig zijn. Probeer de aanstaande verandering als een uitdaging te zien die je nieuwe kansen geeft en mogelijkheden biedt om je verder te ontwikkelen.