De vraag
Er groeit een kloof tussen mijn oudere man en mij
Beste Bart,
Hoe kan ik op een goede manier met mijn man communiceren? Mijn man is 64 jaar en met pensioen. Hij is lichamelijk niet goed gezond wat natuurlijk niet makkelijk voor hem is om te accepteren (heeft last van hart, longen, darmen, rug en loopt niet goed.
Ik ben 10 jaar jonger en ben nog volop werkzaam als leidinggevende in de gezondheidszorg. Mijn man heeft het idee dat als hij er niet meer zou zijn, mijn leven gewoon doordraait. Hij voelt zichzelf niet gelukkig. We zijn nu 8 jaar samen. Hij was daarvoor meer dan dertig jaar getrouwd en zijn vrouw is overleden.
Ik hou heel veel van mijn man en wil hem gelukkig maken. Hij zegt dat hij ook heel veel van mij houdt, maar heeft het desondanks toch vaak over scheiden. Ik heb vaak het idee dat alles wat ik zeg in een negatieve context wordt gezet en daardoor lukt de communicatie vaak niet goed. Als ik even niet lach denkt hij dat ik zit te tobben of niet gelukkig ben. Hij wil geen professionele hulp.
Groeten van Helene

Het advies
Expert
Bart Landstra
Geweldloze communicatie
Beste Helene
Ten eerste denk ik dat jij je man niet gelukkig kan maken, je kunt er wel aan bijdragen. Hij is immers verantwoordelijk voor zijn eigen geluk en zijn lijden, en jij voor het jouwe. Als je hem wilt ‘helpen’ kost dat jou veel, en hij leert niets. Het beste helpen is wanneer jij laat zien dat jouw geluk niet van hem afhangt.
Nog even een opsomming van de dingen die je over je man schrijft: zijn gezondheid laat te wensen over, zijn vorige vrouw is overleden, hij houdt van jou, maar heeft het ook over scheiden, hij denkt dat jij niet gelukkig bent als je niet lacht en hij wil geen hulp van buitenaf. Lijkt me een hele klus Helene om je man te ‘helpen’. Mijn advies is om je gevoelens te uiten en je verlangens kenbaar te maken. Hoe doe je dat? Hieronder een tweetal voorbeelden:
‘Lieve man, ik merk dat ik loop te tobben over mijn relatie met jou, ik hoor je zeggen dat je van me houdt, maar je hebt het ook over scheiden, het zou me helpen als je aangeeft wat je hiermee wilt zeggen? ‘
Ook zou je hem zachtjes kunnen confronteren met;
‘Lieve man, als je zegt dat je geen professionele hulp wilt, voel ik me machteloos, want ik kom er samen met jou niet uit, heb je een idee wat je wèl wilt?’
Succes Helene
Hartelijke groet,
Bart Landstra