De vraag
De hele dag ben ik moe – ondanks de vele dutjes
Beste Véronique en Yvette,
Ik voel me de gehele dag vermoeid en slaperig.
Overdag slaap ik meerdere malen op de bank. Ik laat mijn dag niet hierdoor beïnvloeden, doe wel wat ik wil doen en blijf actief. De slaperigheid komt als ik na de activiteit rustig ga zitten, ook bijvoorbeeld tijdens visites en dat vind ik zeer irritant.
Het is een kwaal die ik mijn hele leven al heb en die gestaag toeneemt. Ik heb veel lichte hoofdpijn en voor mijn gevoel heeft dit verband met elkaar. Aan het eind van de dag, na meerdere malen slapen is de hoofdpijn weg. De huisarts weet geen raad.
Groet,
Paul

Het advies
Expert
Yvette Ciere
Vermoeidheids-deskundige
Beste Paul,
Bedankt voor je vraag. Je vertelt dat je al lang last hebt van dit probleem. Het lijkt erop dat je een manier hebt gevonden waarop je om kunt gaan met je vermoeidheid (o.a. door regelmatig te slapen), maar dat deze je ondanks dat nog regelmatig hindert.
Goed dat je, ondanks de vermoeidheid, toch actief blijft. Zorg er wel voor dat je voldoende balans vindt tussen actief zijn en rusten. Voorkom dat je soms ineens te veel doet en daarna noodgedwongen moet rusten, want dit kan ervoor zorgen dat je je juist vermoeider voelt. Probeer in plaats daarvan je energie te verdelen door activiteiten te verspreiden over de dag en tussendoor korte periodes te rusten (dit hoeft niet per se slapen te zijn).
Kijk daarnaast eens naar hoe je ’s nachts slaapt. Kom je ’s avonds moeilijk in slaap of heb je moeite om 7 tot 8 uur te slapen? Dan zou het kunnen dat er een vicieuze cirkel is ontstaan, waarbij je ’s nachts slecht slaapt, overdag slaap probeert in te halen en vervolgens ’s nachts weer moeilijk in slaap komt. Kijk eens of je de dutjes overdag kunt beperken en het zwaartepunt meer naar de nacht kunt brengen. Mogelijk zorgt dit ervoor dat je overdag fitter bent en minder hoofdpijn hebt.
Wij nemen aan dat je huisarts een slaapstoornis heeft uitgesloten. Is dit niet het geval? Dan is het wellicht raadzaam om dit eens ter sprake te brengen.
We wensen je veel succes bij het aanpakken van dit probleem en hopen dat deze tips je daarbij verder helpen.
Met vriendelijke groet,
Véronique en Yvette