De vraag
Conflicten door woedeaanvallen
Hallo Jan,
Ik kan soms heel snel zonder een echte reden (van iets heel kleins) boos worden. Dit kan tegen een familielid zijn, een vriend of een collega. Zeker als mij onrecht wordt aangedaan ga ik over de rooie, vergeet verstandig te zijn en haal er alles bij om mijn woede te uiten. Dit leidt soms tot conflicten die nadelig uitpakken. Hoe is dit te verklaren? En hoe kan ik me focussen op het ontlopen van conflicten die veroorzaakt worden door deze woedeaanvallen?
Ferdi

Het advies
Beste Ferdi
Het ontlopen van conflicten is nooit goed. Dan zout je het maar op – en dat doe je al. Want zoals ik het nu bekijk (met de weinige informatie die ik heb), lijkt het erop dat je emmertje ongemerkt volloopt met allerlei niet opgeloste irritatie en wreveligheden, en hup, je loost het allemaal in één keer.
Enerzijds lucht dat op, anderzijds bereik je soms je doel: ze houden op met zeuren. Maar bij jou werkt het nadelig, zoals je zelf zegt. En dat is goed, want dat vermindert de kans dat je razernij een eigen leven gaat leiden.
Lees in mijn boek het hoofdstuk over denkfouten (bijvoorbeeld: ‘Ze moeten ook niet zo zeuren’ (de schuld ligt bij een ander), ‘Ze doen het expres’ (complottheorieën) of ‘Ze moeten altijd mij hebben’ (slachtofferrol) [red.]) en als je daar niet mee weg kunt, ga dan eens praten met een goede vriend over de vraag waarom je toch zo opvliegend bent.
vriendelijke groet, Jan Bernard