De vraag
Burn-out voorkomen bij autisme
Mijn autistische zoon (31) werkt bij een ICT-bedrijf. Hij heeft al twee keer een burn-out gehad doordat hij de hoge werkdruk niet aankan, en het contact met zijn collega’s is niet zo goed. Wat raadt u aan qua autisme en burn-out, wat kan hij doen om een volgende burn-out te voorkomen?

Het advies
Expert
Els Blijd-Hoogewys
Autisme
Autisme en burn-out gaan vaker samen: bij mensen met autisme komt een burn-out vaker voor. Dit kan bij elke persoon om een andere reden zijn. Om een burn-out te kunnen voorkomen, is het belangrijk om de individuele redenen te ontdekken.
Mogelijke redenen van een burn-out
Er zijn vele dingen die kunnen bijdragen aan het ontstaan van een burn-out. Hier noem ik er enkele:
• Overprikkeling op de werkplek, zoals veel geluiden in de kantoortuin
• )Chronische onvoorspelbaarheid, zoals onduidelijke opdrachten en steeds veranderende visies
• Te hoge sociale eisen (ook tijdens de ‘pauzes’) of het zelf constant camoufleren van problemen (doen alsof alles oké is)
• Algemene redenen, zoals een torenhoge werkdruk, een uiterst negatief werkklimaat of onvoldoende ontspanning naast het werk.
Het is belangrijk voor je zoon om te achterhalen wat bij hem de stress veroorzaakt en om daarvoor oplossingen te verzinnen.
Autisme en burn-out: deskundige hulp
Om de oorzaken van stress te achterhalen en die aan te pakken kan je zoon hulp krijgen van een arbo-arts, psycholoog of jobcoach. Oplossingen kunnen bijvoorbeeld zijn:
• Een ‘noise cancelling’-koptelefoon dragen
• Duidelijke werkafspraken maken zodat het werk voorspelbaarder wordt
• Rustmomenten inbouwen
• Een contract voor minder uren
• Uitleg geven aan leidinggevende en/of collega’s over autisme; de problemen én de krachten van je zoon benoemen.
Als dit alles niet werkt, of je zoon niet kan rekenen op begrip, kan het nodig zijn om op zoek te gaan naar een meer geschikte werkplek.