De vraag
Ben ik ongeduldig of zijn mijn ouders zo traag van begrip?
Beste Ursela,
Iin de omgang met mijn ouders merk ik dat ik steeds ongeduldiger word. Ik vind dat ze te vaak van de kern van het verhaal afwijken of dat ze niet (snel genoeg) snappen wat ik bedoel. Dat laatste kan ik dan weer niet begrijpen en aan het eind van het liedje doe ik dus vaak vervelend.
Zelf heb ik me al eens afgevraagd aan wie dat ligt, aan mijn ouders? Zij worden natuurlijk ook ouder. Of – en dat zal wel het meest waarschijnlijke zijn – aan mezelf. Eigenlijk voel ik me na een bezoekje aan mijn ouders steeds vaker schuldig over mijn gedrag. Dit wil ik voor hen en mezelf natuurlijk graag veranderen. Hoe moet ik dit aanpakken?
Groeten van Yvonne

Het advies
Beste Yvonne,
Meer geduld uitoefenen, is een mooi streven. Daarmee creëer je niet alleen voor jouw ouders maar ook voor jezelf meer harmonie. Een harmonie die met acceptatiekracht begint.
Wees je er daarom van bewust en aanvaard dat gewoon als een gegeven dat niet iedereen direct op dezelfde snelle gedachtengolflengte hoeft te liggen. Een gegeven dat overigens veelal ook door communicatieruis veroorzaakt kan worden. Bijvoorbeeld, omdat de een ervan uitgaat dat de ander het wel begrijpt. Helderheld en uitleg kunnen in gesprekken dan ook zeker helpen. En verder? Verder gewoon tot tien tellen en rustig ‘opnieuw’ je gedachten uitleggen, als hét je niet te snel genoeg gaat.
Yvonne, wie weet helpen ook nog de bruikbare en praktische tips uit het boek van M.J. Ryan ‘De kracht van het geduld’ je bij het trainen in geduld. Tot slot wil ik je dan ook graag veel jobsgeduld toewensen!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg