De vraag
Ruzie vanwege de erfenis
Beste Jolet
Na het overlijden van mijn vader moest het ouderlijk huis, waarin ook mijn oudste broer woonde, verkocht worden om de erfenis te kunnen verdelen (wij zijn met zes kinderen). We besloten dit met zijn allen; mijn broer stemde dus toe. Maar nu reageert hij zich af op mij door me te beledigen in het bijzijn van de hele familie. Ik voel me de kop van Jut. Wellicht komt dit doordat ik als enige thuis meer studiemogelijkheden kreeg en dito arbeidskansen, terwijl hij als oudste van het gezin moest meehelpen in de zaak. Hoe ga ik hiermee om?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Het lijkt me heel vervelend voor u om zo behandeld te worden, terwijl u niets verkeerd hebt gedaan. Het is u immers niet te verwijten dat uw broer minder kansen kreeg. Helaas gebeurt het wel vaker dat oud zeer de familieverhoudingen verstoort na een sterfgeval. Het sterven van de laatste ouder is een heel ingrijpende gebeurtenis. Daarmee valt als het ware het ‘dak boven je hoofd’ weg. Dat brengt gevoelens van verdriet en onveiligheid met zich mee en het kost tijd en moeite om die te verwerken. En als de kinderen dan ook nog gezamenlijk ingewikkelde besluiten moeten nemen over de erfenis en het ouderlijk huis, dan komen de relaties flink onder druk te staan.
Uw broer heeft blijkbaar al lang het gevoel dat er iets niet eerlijk is verlopen, maar door de stress van deze periode komen zijn gevoelens naar buiten. Als hij ermee doorgaat, vraag hem dan onder vier ogen om meer respect te tonen. Misschien kan een van de andere vier broers of zussen een goed woordje voor u doen? Ik hoop wel dat u de rust vindt om uw verdriet te verwerken.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, maart 2006