De vraag
Altijd te weinig gedaan
Ik heb een constant gevoel dat ik niet genoeg doe. Bijvoorbeeld op vakantie voelt het altijd alsof ik te weinig heb gezien. Ik woon nu in het buitenland, maar over een maand ga ik terug. Doordat ik voor mijn idee te weinig heb gedaan en nog zo veel wil doen, voel ik me fysiek ziek. Ik krijg mijn werk niet af doordat ik druk ben met daarover piekeren.

Het advies
Psycholoog en zelfvertrouwenexpert Frederike Mewe:
Je wilt alles uit het leven halen, wat begrijpelijk is in een wereld waarin veel kan en veel van je verwacht wordt. Al die keuzes kunnen leiden tot stress. Je wilt niks missen, maar doordat je niet kunt kiezen, doe je uiteindelijk weinig. Terwijl alles wat je wilt is: dingen doen die je gelukkig maken.
Geluk zit niet in heel veel doen, maar in de aandacht geven aan wat je doet. Je hebt een bepaalde hoeveelheid energie per dag te besteden. Verdeel je die over vijftig activiteiten, dan is de aandacht per activiteit minder dan wanneer je die verdeelt over tien activiteiten. Bij te veel activiteiten is echt aandacht geven dus lastiger.
Goed luisteren naar het verhaal van een vriendin, een paar uur rondstruinen in een museum: alleen als je daarna niets anders op de planning hebt, kun je dat met volle aandacht doen.
Je bent dan in het moment en uit je hoofd. Daardoor maak je oprechte verbinding met de persoon of activiteit. En dat kan zorgen voor een gevoel van geluk. Kies dus wijs.