De vraag
Als mijn wensen in vervulling gaan, voel ik niks
Hallo Ursela,
Als ik iets heel graag wil, een vurige wens zoals een eigen huisje, een auto of simpelweg mijn diploma behalen kan ik daar maanden (soms wel jaren) over dromen en naar uitkijken. Maar als ik het op een goede dag echt krijg, voel ik op dat moment opeens niets meer. Hoe kan dat?
Groeten van Anna

Het advies
Beste Anna,
Vurig iets wensen, daarover dromen, er naar uitkijken. Maar dan opeens, als je wens in vervulling is gegaan ‘niets meer voelen’. Ja, hoe kan dat?
Misschien dat het je enig inzicht biedt, als we kijken naar het persoonlijkheidstype ‘De Dromer’, één van de negen enneagramtypen, die een hang naar het onbereikbare heeft. Die de neiging heeft het onbereikbare over te waarderen en datgene wat hij heeft onder te waarderen.
Een gedachte die voor de volgende uitlegging vatbaar is. Voor sommigen onder ons blijkt de weg ‘er naar toe’ nu eenmaal veelal spannender/uitdagender/belangrijker te zijn, dan het in vervulling zien gaan van onze wensen. Voor die personen gaat het niet om ‘het doel/de eindbestemming’ maar om de weg ‘daar naar toe’.
Een andere invalshoek is mogelijkerwijze het verschil tussen interne en externe motivatiefactoren, tussen innerlijke groei, talentontwikkeling versus materiële groei, tussen datgene wat echt uit jezelf komt en datgene wat ingegeven is door een ‘maatschappelijk moeten’.
Anna, meerdere verklaringen zijn dus mogelijk. Ik hoop in ieder geval dat je middels deze beschouwingen enig begrip krijgt van de reden waarom je ‘op dat moment opeens niets meer voelt’. En wie weet kun je met jouw bespiegelingen, als je dat tenminste graag zou wensen/als dat tenminste aan de orde is, daar een positieve draai aan geven!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
Neem ook een kijkje op de site van coach Ursela van Stekelenburg: www.cleverwise.nl