De vraag
Hoe kan ik mijn zoon motiveren?
Beste Cees,
Hoe krijg ik mijn zoon gemotiveerd om zijn kamer op te ruimen, om zijn laatste jaar van de mavo goed door te komen en vooral dat hij zich leert beheersen op de tennisbaan?
groeten van B.

Het advies
Beste B.,
Het is bijna onmogelijk een ander te motiveren, die moet de motivatie in zichzelf vinden. Daar kun je je zoon misschien wel bij helpen.
Kijk goed naar het verschil tussen je eigen wensen en die van je zoon. Het gaat er niet om wie gelijk heeft, maar om elkaar te begrijpen (waarbij je het niet met elkaar eens hoeft te zijn). Misschien is er een belang voor je zoon te ontdekken waarom het voor HEM nuttig is zijn kamer op te ruimen of de MAVO te halen. Is dat er niet , dan heeft hij blijkbaar (tijdelijk) deze chaos nodig. Bij pubers correspondeert de chaos in hun hoofd (het zoeken naar hun identiteit) vaak met chaos in hun omgeving.
Daarbij geldt wel dat er altijd respect moet worden opgebracht voor de overige huisgenoten. die moeten er niet onder lijden. Det geldt met name voor het gedrag op de tennisbaan: als hij zich niet beheerst en anderen daardoor schade ondervinden, is de grens van fatsoen wel overschreden, en kun je hem het plezier van tennissen onthouden tot hij bereid is zich redelijk te gedragen. Je geeft dan een duidelijke grens aan en bent zo zijn voorbeeld.
vriendelijke groet,
Cees van Keeken
• Therapeut Cees van Keeken is een van de begeleiders van de initiatieweek voor vaders en zonen, die vier keer per jaar wordt georganiseerd in de Franse Vogezen. Een uitgebreide reportage leest u in het oktobernummer 2008, meer informatie op www.initiatie.eu.