Enorm je best doen om een cadeau te vinden dat perfect past bij de jarige: er is een makkelijker manier, suggereert recent onderzoek. Proefpersonen mochten spontaan een iTunes-liedje geven aan een dierbare. De helft moest een nummer uitkiezen waaruit bleek dat ze de ontvanger goed kenden; de andere helft juist één dat bij henzelf, de gever, paste. Verrassend genoeg voelden de ontvangers meer verbondenheid met de gever, en meer tevredenheid over de vriendschap, als ze een liedje kregen dat de interesses van de gever uitdrukte. Dit ongeacht hoe leuk ze het nummer vonden.

Bij de liedjes die speciaal voor de ontvanger waren uitgekozen, was de specifieke keuze wel belangrijk. Hoe treffender het cadeau, hoe meer verbonden de ontvanger zich voelde met de gever – maar nog steeds niet zo verbonden als bij liedjes die de gever zelf leuk vond.

Wellicht geef je jezelf bloot door een geschenk dat je eigen interesses uitdrukt, zeggen de onderzoekers, en dat versterkt de band.

Give a piece of you: Gifts that reflect givers promote closeness, Journal of Experimental Social Psychology, september 2015