Ga zitten op een plek waar je niet wordt gestoord en sluit uw ogen.
Doe eventueel een korte meditatieoefening, zodat u rustig en ‘in het hier en nu’ bent.

TEST
Doe de test »

Hoe gevoelig ben je voor spijt?

Concentreer je op een knagend spijtgevoel. Onderzoek, met een open blik, mild en niet oordelend, waar je spijt van hebt. Wat was er nu eigenlijk echt aan de hand in die situatie? Durf er nieuwsgierig naar te kijken en erken alles wat je beleeft terwijl je dat doet: hoe voelt dit? Wat gebeurt er in je lichaam? Welke gedachten en gevoelens komen naar boven?

Als je reacties bij jezelf opmerkt, laat deze er dan zijn. Word je bijvoorbeeld verdrietig, houd eventuele tranen dan niet tegen. Komt er toch een oordeel op, denk dan: ‘Hé, hier heb ik de neiging te oordelen.’

Laat na een aantal minuten je gedachten aan en gevoelens van spijt weer los en blijf nog even zitten. Open dan je ogen en neem de tijd om te overdenken wat je hebt ontdekt. Wil je er misschien nog iets mee doen?

Misschien is er iets waarvoor je verantwoordelijkheid wilt nemen, zoals iemand een excuus aanbieden, toch die opleiding gaan afmaken of gewoon erkennen: ‘Ja, jammer.’