De vraag
Ik heb mijn vriend geslagen
Mijn vriend ontdekte onlangs dat hij zeer vermoeid is, op het randje van burn-out. Hij is daardoor anders dan normaal: hij praat minder en trekt zich terug in zijn eigen huis. We zouden met ons samengestelde gezin op vakantie gaan, maar hij zegde op het laatste moment af. Toen kregen we ruzie; ik voelde me gekwetst en alleen gelaten, hij zei dat ik niks van hem wist en dat onze relatie niks waard was. Uit frustratie heb ik hem een klap gegeven. Nu heeft hij de relatie verbroken. Ik had het anderhalf jaar fantastisch met hem; wat kan ik doen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Ik begrijp uw teleurstelling over de fijne relatie die plots werd beëindigd. Maar voor die klap zijn wel excuses nodig. Het verbaast me dat u niet eerder merkte dat het uw vriend zo slecht ging; er is blijkbaar iets misgegaan in de communicatie tussen jullie. Hoe kon dit gebeuren? Hield hij zijn stress zo verborgen? Heeft u signalen gemist? Is er in jullie relatie voldoende ruimte om zwak te zijn?
Uw teleurstelling en boosheid zijn begrijpelijk, want u raakte een relatie kwijt die goed voor u was. Het is vast niet makkelijk om uw wensen op te schorten, maar toch zal het helpen als u dat ongenoegen kunt omzetten in mededogen met hem, nu hij zich zo ellendig voelt. Hij beëindigde de relatie, maar misschien is die beslissing beïnvloed door de burn-out. Geef hem daarom even rustig de tijd. Laat weten dat u er voor hem wilt zijn, vraag wat u voor hem kunt doen. Houd de deur open door af en toe een aardig berichtje te sturen met een compliment of een lieve wens, zodat het contact makkelijk weer opgenomen kan worden. Dit lijkt me de eerste crisis in uw relatie; als u hier samen doorheen komt, zal de band sterker worden.