Tenminste, in het geval van zogeheten ‘persuasieve onzin’ die mensen gebruiken om anderen te imponeren of te overtuigen – bijvoorbeeld in een gesprek over een onderwerp waarvan ze niets weten. De onderzoekers onderscheiden drie vormen van dit soort bullshit:

Douwe Draaisma: ‘Door elke herinnering zit vergeten gemengd’

Ons geheugen is als een schetsboek, zegt Douwe Draaisma, hoogleraar psychologie aan de Rijksuniversi...

Lees verder

Pseudodiepzinnige bullshit (‘Als je jezelf verder ontplooit, zal je een oneindige empathie aanboren’)

Pseudowetenschappelijke bullshit (‘Dat je je zo kwetsbaar voelt, komt door de stand van de maan’)

Nepnieuws (‘Loterijwinnaar dumpt voor € 200.000 mest voor huis ex-baas’)

Types die vaker dit soort onzin verkopen, scoren gemiddeld lager op analytisch denken en intelligentie, waardoor ze volgens de onderzoekers bepaalde zaken eerder voor waar aannemen. Dat is niet het geval bij mensen die zich vaak schuldig maken aan zogenoemde ‘evasieve’ of ontwijkende onzin, waarbij ze om de hete brij heen draaien om zichzelf of een ander te beschermen (‘Ik heb niet gelogen, ik heb het me verkeerd herinnerd’).