Geoffrey Miller: ‘Shoppen is niet de beste manier om je te profileren’

We denken nog steeds als een oermens, zelfs als we een nieuw mobieltje of een pak eco-koffie kopen. Zegt evolutiepsycholoog Geoffrey Miller. ‘We willen laten zien dat we andermans aandacht waard zijn.’ Maar werkt het ook zo?

Lange tijd had Geoffrey Miller één wetenschappelijke passie: de evolutionaire psychologie. Totdat de 44-jarige Amerikaan in 1999 de wondere wereld van de marketing ontdekte. De openbaring kwam toen hij als medewerker van het University College in Londen een conferentie hielp organiseren die licht moest werpen op de oorsprong van economische voorkeuren. De economen in het gezelschap bleken maar weinig op te hebben met psychologie. ‘Zij waren geïnteresseerd in geïdealiseerde markten, wij in mensen van vlees en bloed.’ Terwijl de conferentie langzaam leegliep, bleven de marketeers achter. Zij hadden wél belangstelling voor wat Miller te vertellen had, en sloegen daarmee een brug tussen psychologie en economie.

Miller verenigde de twee disciplines en specialiseerde zich in de evolutionaire consumentenpsychologie. In zijn afgelopen jaar verschenen boek Darwin en de consument betoogt hij dat de moderne consument nog steeds denkt als een cro-magnonmens. Net als de oermens hebben we een diepgewortelde behoefte om te pronken. Met als enige verschil dat we die signalen tegenwoordig uitzenden via ons koopgedrag.

Waar komt die behoefte om te pronken vandaan?

‘Evolutionair gezien doen we dat om onze overlevingskansen te verhogen. We gedijen het best als we kunnen rekenen op de zorg van ouders, bloedverwanten en

Log in om verder te lezen.

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

Verlegen maakt dom

Wiskunde is de lakmoesproef op school. Wie er geen moeite mee heeft is intelligent en wie in zijn ho...
Lees verder
Artikel

Verlegen maakt dom

Wiskunde is de lakmoesproef op school. Wie er geen moeite mee heeft is intelligent en wie in zijn ho...
Lees verder
Column

Hoofdredacteur Sterre van Leer: ‘Niks makkelijker dan ...

Vanaf de zijlijn roepen wat jij zou moeten doen kan iedereen. Maar uiteindelijk heb je meer aan iema...
Lees verder
Column

Hoofdredacteur Sterre van Leer: ‘Niks makkelijker dan ...

Vanaf de zijlijn roepen wat jij zou moeten doen kan iedereen. Maar uiteindelijk heb je meer aan iema...
Lees verder
Artikel

Burnout-burnin

De 42-jarige Gert Otter is manager in de IT-branche. Hij maakte werkweken van zestig of zeventig uur...
Lees verder
Artikel

Hersenen houden van échte kleuren

We denken nog steeds als een oermens, zelfs als we een nieuw mobieltje of een pak eco-koffie kopen. ...
Lees verder
Artikel

Seks, seks en nog eens seks

Marcel Roele. De eeuwige lokroep. Over seks, sekseverschillen en relaties. Amsterdam: Uitgeverij Con...
Lees verder
Artikel

Bestaat er nog privacy?

'Gewoon doorgaan met leven.' In het kader van de kunsttentoonstelling Panorama 2000 (5 juni tot 3 ok...
Lees verder
Artikel

Vrijwilligerswerk

Meer mensen zouden moeten overwegen om na hun pensioen vrijwilligerswerk te doen, zo blijkt uit onde...
Lees verder
Artikel

Communicatie

Communicatie is het toverwoord van de moderne manager. Wat er ook misgaat in het bedrijf, vrijwel al...
Lees verder