‘Beperk je nieuwsconsumptie als je daar gevoelig voor bent,’ adviseert Suzy Matthijssen, klinisch psycholoog en hoofd van het Altrecht Academisch Angstcentrum in Utrecht.

Training

Training Van angst naar lef

  • Leer hoe angst in je lichaam en brein werkt
  • Maak een persoonlijk stappenplan voor het overwinnen van angsten
  • Met technieken om paniekgevoelens weg te nemen
Bekijk de training
Nu maar
€ 45,-

Nederlanders googelen vaker woorden als ‘schuilkelder’ en ‘jodiumpillen’. Merken jullie ook dat er meer angstklachten zijn?

‘Ik werk met mensen met angststoornissen en die kampen met irreële en overdreven angsten. Maar nu weten we echt niet hoe serieus en reëel de dreiging is en wat de gevolgen zullen zijn.

Dus ja, het is zeer voor te stellen dat dat angstiger maakt – al hebben we daar nog geen onderzoekgegevens over. Ik verwacht dat wie kwetsbaarder is voor angst of psychische problemen heeft, daar extra last van zal hebben.

En dat er bij sommigen traumatische herinneringen bovenkomen, bijvoorbeeld aan de tweede wereldoorlog of de MH17.’

Hoe gaan de meeste mensen met angst om?

‘We willen graag grip op ons leven. Door te sporten en gezond te eten, proberen we bijvoorbeeld ziekten buiten de deur te houden. Dat geeft een illusie van controle, zoals dat in de psychologie heet.

Jodiumtabletten inslaan en overmatig nieuws consumeren zorgen voor datzelfde gevoel. Zo proberen we ons voor te bereiden, de situatie te begrijpen en grip te krijgen. Maar feitelijk hebben we natuurlijk heel weinig controle.’

Moeten we stoppen met doomscrollen?

‘Dat verschilt per persoon. Er zijn mensen die altijd nieuwsgericht zijn en niet heel angstig worden van alles wat ze lezen. Maar het is wel ongezond om ineens weken- of zelfs maandenlang obsessief nieuws te gaan checken, terwijl je het niet van je kunt afzetten.

Let dus op dat je genoeg rust en afleiding hebt, deel je zorgen en beperk je nieuwsconsumptie als je daar gevoelig voor bent. Zo vergroot je je draagkracht.’

En wat als angst je leven echt gaat beheersen?

‘Zoek hulp. Een techniek uit EMDR die kan helpen, is het minder gevoelig maken voor flashforwards – oftewel toekomstige rampscenario’s.

Je denkt dan onder begeleiding van een psycholoog aan het vreselijkste wat er kan gebeuren en door middel van EMDR word je daar minder gevoelig voor gemaakt. Dan vermindert je angst ongeacht hoe reëel het scenario is.’