De vraag
Zoon (4) negeert tweelingbroer in tekening van gezin
Beste Theresa,
Mijn zoontje (deel van een tweeling) groeit/ontwikkelt zich met horten en stoten. Hij heeft al zijn hele leventje hele periodes van frustratie gekend, puur – denken wij – omdat hij meer wil dan dat (hij) kan. We hebben het een tijdje best lastig met hem gehad en sinds een kleine twee maanden zien we dat hij enorm hard is gegroeid/ontwikkeld en dat hij “ineens groot en, zelfstandig en verstandig is geworden”.
Tot een aantal weken geleden zei hij dat hij niet kon tekenen (en liet hij zijn grote zus van 8 voor hem tekenen) en van de een op de andere dag tekent ie, naar ons gevoel voor zijn leeftijd, een perfecte tekening.
Op de tekening staat ons gezin, met uitzondering van zijn tweelingbroertje. Het vijfde figuurtje (blauw, onder) is een giraf; zijn lievelingsdier. Bij ieder poppetje de letter van de voornaam (kan hij ook zelf). Ik ben erg benieuwd naar uw bevindingen. Gewoon uit nieuwsgierigheid en ook leuk (voor later)! Alvast bedankt!
Groeten van Provinciegirl

Het advies
Beste mevrouw Provinciegirl,
Uw zoontje tekent het gezin.  U vertelde niet wie, wat is,  maar ik zal het zo proberen te begrijpen. Ik denk dat hij zichzelf helemaal links heeft getekend, omdat daar de eerste letter van zijn naam bij staat. En de middelste figuur heeft lang haar en dat zou u, de moeder, kunnen zijn.
Hij tekent zijn tweelingbroertje niet, wat kan betekenen dat hij zijn broertje misschien even zou willen vergeten, of hij voelt zich zo verbonden met zijn broertje dat hij 1 figuur daarvoor genoeg  vindt.
De linker figuur wordt als het ware gedragen door de giraf, zijn lievelingsdier.  Van daaruit kan hij ook alles goed zien! Een giraffe is een echt moederdier, omdat het lang bij het jong blijft en er goed voor zorgt. Dat zegt iets over zijn relatie met u.
Wat mij opvalt zijn de punten in de buik, benen en handen van alle figuren. Alleen de handen van het derde figuurtje zijn dichtgekleurd. Het meest rechts getekend figuurtje, is heel dun. Was de viltstift op en nam hij niet de moeite om een andere kleur te pakken? Dus ook is deze figuur ook niet zo belangrijk voor hem? Of valt deze niet zo op, omdat het rode figuurtje ernaast, een aandachtvragende (stopbord-achtige) hand uitsteekt?
De punten lijken op de navel, waarmee een kind voor de geboorte met de moeder verbonden is voor voeding en zuurstof. Tot ongeveer 4 jaar tekenen kinderen een navel en langzamerhand wordt dit een rijtje knopen en dan wordt de binding met de moeder minder.
Het valt mij ook op dat er in alle figuren geen mond is getekend. Met de mond wordt gepraat, gegeten en gekust. Kan het zijn dat er op een van die gebieden problemen zijn, of zijn geweest in het verleden?
Met de kronkelige lijnen die de gezinstekening omlijst, laat uw zoontje zien dat de leden van het gezin bij elkaar horen. De lijnen hebben ook  dezelfde kleuren als de figuurtjes. Ik denk dat uw zoontje goed kan observeren. Veel plezier ermee!